Κυριακή, 18 Αυγούστου 2019

ev media-logo

Από το Λύκειο Καρπενησίου στη… Βουλή

«Εμπειρία ζωής» χαρακτηρίζει τη συμμετοχή στη Βουλή των Εφήβων, η 17χρονη Θεοδώρα Κότσαρη, μαθήτρια της Γ’ τάξης του Γενικού Λυκείου Καρπενησίου, η οποία εκπροσώπησε τον νομό Ευρυτανίας στις εργασίες της ΙΖ΄Συνόδου που έλαβαν χώρα στην Αθήνα, από τις 31 Αυγούστου μέχρι τις 3 Σεπτεμβρίου, με τη συμμετοχή 300 μαθητών από την Ελλάδα, την Κύπρο και την Ομογένεια.

theodora kotsari vouli efivwn11

Στα έδρανα του Κοινοβουλίου είχε την ευκαιρία να καθίσει η εκπρόσωπος της Ευρυτανίας στη Βουλή των Εφήβων, Θεοδωρα Κότσαρη.


 

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Βουλής των Εφήβων οραματίστηκε πριν από χρόνια ένας από τους μεγαλύτερους υπέρμαχους της νέας γενιάς, ο «αιώνιος έφηβος», συγγραφέας Αντώνης Σαμαράκης.

Η Βουλή των Εφήβων ξεκίνησε να υφίσταται ως θεσμός για πρώτη φορά την περίοδο 1994/95.

Στα 17 χρόνια που μεσολάβησαν, περισσότεροι από 300.000 μαθητές έχουν συμμετάσχει στη διαδικασία επιλογής για το πρόγραμμα και περίπου 5.000 έφηβοι «βουλευτές» είχαν την ευκαιρία να βρεθούν στην αίθουσα της Ολομέλειας του ελληνικού Κοινοβουλίο.

Κύριος σκοπός του θεσμού είναι να ενισχύσει το ενδιαφέρον των νέων για τα κοινά, να τους βοηθήσει να διαμορφώσουν συνείδηση υπεύθυνου πολίτη, καθώς και να μυηθούν στις πρακτικές και τις δυσκολίες της Δημοκρατίας.

Η 17χρονη Θεοδώρα Κότσαρη μίλησε στα «Ευρυτανικά Νέα» με ενθουσιασμό για την εμπειρία της, μας περιέγραψε τα συναισθήματά της και τη γνωριμία της με παιδιά από όλη την Ελλάδα, ενώ δεν παρέλειψε να εκφράσει την άποψή της για τη «μάστιγα» της ανεργίας, που ταλανίζει έντονα -ιδίως- τη νέα γενιά.

Ξεκινώντας, μας εξηγεί τη διαδικασία μέσω της οποίας βρέθηκε για λίγες ημέρες πίσω από τα έδρανα της Βουλής, εμπειρία που απαιτούσε και μια μικρή δόση… τύχης, όπως λέει: «…Η διαδικασία της επιλογής είναι συγκεκριμένη. Όσοι επιθυμούν να συμμετάσχουν γράφουν στη διάρκεια κάποιων σχολικών ωρών μία πολιτική πρόταση στην ιστοσελίδα της Βουλής. Η πολιτική πρόταση είναι οτιδήποτε απασχολεί κάποιον στην κοινωνική του ζωή και θέλει να το βελτιώσει, η προσωπική μας εμπειρία. Η πρότασή μου είχε σχέση με τα άτομα με ειδικές ανάγκες. Οι προτάσεις διαβάζονται από μια επιτροπή, η οποία τις ξεχωρίζει σε θετικές και αρνητικές. Από το σύνολο των θετικών γίνεται κλήρωση ,ανάλογα με το πόσες έδρες έχει στη βουλή ο νομός. Εγώ ήμουν ιδιαίτερα τυχερή που επιλέχθηκα, καθώς από την Ευρυτανία υπήρχαν 7/7 θετικές προτάσεις!».

Η εγκληματικότητα των ανηλίκων στο επίκεντρο

Η 17χρονη μαθήτρια του Γενικού Λυκείου Καρπενησίου μας βάζει στο κλίμα των συνεδριάσεων της Βουλής των Εφήβων, «…μιας προσομοίωσης της ψήφισης ενός νομοσχεδίου», όπως τη χαρακτηρίζει.

Το απόγευμα της Παρασκευής 31 Αυγούστου τα παιδιά ενημερώθηκαν σχετικά με το αντικείμενο της επιτροπής στην οποία έπαιρναν μέρος· «…την επόμενη μέρα καταθέσαμε τις απόψεις μας ενώπιον της επιτροπής στην οποία ανήκαμε (η επιτροπή αποτελείται από περίπου 50 άτομα και ασχολείται με ένα συγκεκριμένο θέμα, π.χ. μόρφωση, οικονομία κ.α.). Εγώ ανήκα στην επιτροπή Δημόσιας διοίκησης, Δημόσιας τάξης και Δικαιοσύνης και το νομοσχέδιο μας είχε σχέση με την ποινή των ανήλικων δραστών. Ο λόγος που κατέθεσα στην επιτροπή είχε να κάνει κυρίως με την πρόληψη και τη σημασία της παιδείας σε αυτή, καθώς και με την εστίαση στους ψυχολογικούς παράγοντες που οδηγούν στην εγκληματικότητα. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης υπήρξε έντονη διαφωνία για κάποια πράγματα. Το νομοσχέδιο διαμορφώθηκε τελικά σύμφωνα με τις απόψεις που ακούστηκαν και ψηφίστηκε θετικά από την επιτροπή. Και όντως αν το συγκεκριμένο μπορούσε να εφαρμοστεί θα ήταν πολύ θετικό καθώς εστίαζε κυρίως στη βοήθεια των εφήβων από εξειδικευμένο προσωπικό και όχι την τιμωρία και τη φυλάκιση ,ωστόσο ήταν κάτι το εντελώς θεωρητικό. Και αυτό γιατί απαιτούσε τεράστια οργάνωση, που ποτέ δεν έχει παρατηρηθεί στη χώρα».

Παράλληλα, η Έφηβη Βουλευτής εκφράζει το… παράπονό της επί της διαδικασίας, καθώς τα παιδιά κλήθηκαν να ψηφίσουν νομοσχέδια που δεν είχαν καν μελετήσει, όπως μας περιγράφει. Οι ομοιότητες με τη Βουλή των… μεγάλων, εκεί όπου πολιτικοί δεν… πρόλαβαν να διαβάσουν ούτε καν το Μνημόνιο (!), αναπόφευκτες· «…η απογοήτευση είναι ότι ο κάθε βουλευτής καλούνταν να ψηφίσει το νομοσχέδιο χωρίς να το μελετήσει καθόλου ή χωρίς να καταθέσει καμία άποψη, κάτι που συμβαίνει και στην πραγματικότητα», τονίζει εύστοχα η Θεοδώρα Κότσαρη.

Οι τριμερείς εργασίες της 17ης Συνόδου της Βουλής των Εφήβων ολοκληρώθηκαν, παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Κάρολου Παπούλια, με τη συνεδρίαση της Ολομέλειας, τη Δευτέρα 3 Σεπτέμβρη, όπου πραγματοποιήθηκε η συζήτηση και ψηφοφορία επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου των σχεδίων νόμων των Διαρκών Κοινοβουλευτικών Επιτροπών.

Θέατρο και επίσκεψη στην Ακρόπολη

Φυσικά, εκτός από την προετοιμασία των εισηγήσεών τους, τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις της βουλής και τις ψηφοφορίες, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να περιηγηθούν στην πρωτεύουσα και γνωρίσουν ένα μέρος του πολιτισμού και της Ιστορίας της.

Το βράδυ του Σαββάτου, οι Έφηβοι Βουλευτές παρακολούθησαν τη θεατρική παράσταση «Ιφιγένεια εν Αυλίδι», του Ευριπίδη, στο θέατρο «Αλέξης Μινωτής»· «…ήταν ένα από τα καλύτερα σημεία της εκδρομής, καθώς έπαιζαν πολλοί αξιόλογοι ηθοποιοί», επισημαίνει στα «Ευρυτανικά Νέα» η Θεοδώρα.

Από το πρόγραμμα δεν θα μπορούσε να λείπει μια επίσκεψη - ξενάγηση στο Νέο Μουσείο και τον Αρχαιολογικό Χώρο της Ακρόπολης, μια εμπειρία που ασφαλώς θα θυμάται για καιρό η μαθήτρια από το Καρπενήσι.

«Ήταν δύσκολη η αποχώρηση…»

Η 17χρονη Θεοδώρα Κότσαρη δεν παραλείπει να αναφερθεί στην «πραγματική φιλία» και τον αλληλοσεβασμό που αναπτύχθηκε με τους συναδέλφους της βουλευτές κατά τη διάρκεια της παραμονής της στην Αθήνα: «…υπήρχε τόσο μεγάλο αίσθημα ενότητας και αλληλοσεβασμού που τα σχετικά με τα νομοσχέδια φάνταζαν κατώτερα», τονίζει η εκπρόσωπος της Ευρυτανίας, για να συμπληρώσει πως «…γνώρισα πραγματικά πολλά άτομα σε σημείο που να μη θυμάμαι σχεδόν κανένα… όνομα! Με λίγα άτομα αναπτύχθηκε πραγματική φιλία και έχω ακόμα επικοινωνία. Κατά τη διάρκεια της παραμονής μας μιλούσαμε όλοι σε όλους χωρίς να γνωριζόμαστε, πηγαίναμε στα δωμάτια παιδιών που δεν γνωρίζαμε μόνο και μόνο επειδή περνάγαμε απ’ έξω». {div float:right}{module Google (Τετράγωνο 300χ250 κειμενο)}{/div}

Για τους συγκεκριμένους λόγους, «…στο τέλος η αποχώρηση ήταν δύσκολη, όχι γιατί δεν θα ξαναέβλεπα κάποιον συγκεκριμένο ως προσωπικότητα, αλλά γιατί αυτή η αίσθηση της ομαδικότητας δεν βρίσκεται εύκολα», εκμυστηρεύεται η Θεοδώρα.

«Ο δημόσιος τομέας έχει ξοφλήσει, το μόνο που μένει είναι η δημιουργικότητα»

Ζητήσαμε την άποψή της σχετικά με τη δεινή οικονομική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η χώρα, καθώς και την ανεργία στους νέους, που σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία έχει εκτοξευθεί στο 54% (!) στις ηλικίες 18-24.

Η μαθήτρια της τρίτης τάξης του Γενικού Λυκείου εμφανίζεται αρκετά αισιόδοξη, συμβουλεύει τους συνομηλίκους της να ακολουθήσουν αυτό που πραγματικά αγαπάνε, αποφεύγοντας να «βολευτούν» σε ένα εργασιακό περιβάλλον που δεν τους εκφράζει, καθώς «…η ανεργία που υπάρχει έχει δημιουργηθεί από ανθρώπους που δεν κάνουν αυτό που θέλουν, από γονείς που προσπαθούν να εξασφαλίσουν στα παιδιά τους μια «θεσούλα»! Στην αγορά εργασίας δεν υπάρχει ανεργία, υπάρχει αξιοκρατία! Οι νέοι πρέπει να επιλέξουν επάγγελμα με το σκεπτικό ότι αγαπάνε τόσο πολύ αυτό που κάνουν, ώστε να είναι αδιανόητο να μη βρουν εργασία. Ο δημόσιος τομέας έχει ξοφλήσει και το μόνο που μένει είναι η δημιουργικότητα. Ακόμη και οι άνεργοι νέοι ή οι καθηγητές που κάνουν απεργίες πιστεύω πως είναι άτομα που δεν προσπάθησαν ποτέ πραγματικά. Όσοι κοιτούν την επαγγελματική αποκατάσταση ουσιαστικά εξασφαλίζουν μια βαρετή ζωή», τονίζει η 17χρονη Θεοδώρα.

«Η ανατροπή της κρίσης εξαρτάται από τον τρόπο ζωής μας και από την αποστασιοποίησή μας από την υπερκατανάλωση και το ξεπερασμένο πια lifestyle, όχι από τα μεγάλα λόγια», συμπληρώνει η μαθήτρια.

Τα σχέδια της

Τέλος, η Έφηβη Βουλευτής δεν ξεχνά να αναφερθεί στα δικά της σχέδια για το μέλλον, δεδομένου ότι σε λίγους μήνες θα πάρει μέρος στις Πανελλήνιες εξετάσεις και θα κληθεί να επιλέξει με τι επιθυμεί να ασχοληθεί.

«Γενικά στη ζωή μου θέλω να ασχοληθώ με το θέατρο, όχι απαραίτητα επαγγελματικά, καθώς πιστεύω πως είναι πραγματικά αξιόλογη δραστηριότητα. Για σπουδές σκέφτομαι ή τη Φιλολογία ή το Ιστορικό. Πάντως οπωσδήποτε τα σχέδιά μου δεν έχουν να κάνουν με μια στάσιμη ζωή και εργασία», δηλώνει με αυτοπεποίθηση στα «Ευρυτανικά Νέα» η Θεοδώρα Κότσαρη.