Κυριακή, 18 Νοεμβρίου 2018

ev media-logo

Ορεινή Πεζοπορία. Τα είδη, τα σημαντικά οφέλη και η τήρηση βασικών κανόνων - Άρθρο της Κατερίνας Καραγιάννη

Αν και μεγαλωμένοι μέσα στα βουνά, ίσως να μην είμαστε και ιδιαίτερα εξοικειωμένοι με τις δραστηριότητες που το βουνό προσφέρει. Το βουνό καλύπτει πολλές δραστηριότητες που γενικά συμπεριλαμβάνονται στη λέξη ορειβασία. Ωστόσο η ορειβασία χωρίζεται σε υποκατηγορίες ανάλογα με τον όγκο, το ύψος, τη μορφολογία του βουνού,τις κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν καθώς και το είδος της ανθρώπινης δράσης.812

Ορεινή πεζοπορία ή απλή ορειβασία. Πρόκειται για την εξερεύνηση των μονοπατιών ενός βουνού, χωρίς απαραίτητα ο στόχος να είναι η κατάκτηση μιας κορυφής. Τα μονοπάτια είναι ήπιας δυσκολίας και δεν χρειάζονται εξειδικευμένες γνώσεις.

Αλπινισμός χαρακτηρίζεται ως η ανάβαση και η διάσχιση κάθε μέσου ή ψηλού βουνού, που δεν υπερβαίνει το ύψος των Άλπεων, με ιδιαίτερες μορφολογικές και κλιματολογικές συνθήκες όπου απαιτούνται εξειδικευμένες γνώσεις και τεχνικές.

Ιμαλαϊσμός χαρακτηρίζεται η ανάβαση οποιαδήποτε υπερυψηλού βουνού κάτω από τις μέγιστες μορφολογικές και κλιματολογικές συνθήκες που απαιτούν άριστη τεχνική του Αλπινισμού και μεγάλες προσαρμογές του οργανισμού λόγω του μεγάλου υψομέτρου.

Μέσα στις κατηγορίες της ορειβασίας συμπεριλαμβάνονται η αναρρίχηση βράχων, η αναρρίχηση πάγου, η διάσχιση φαραγγιών και το ορειβατικό σκι.

Σε αυτό το άρθρο θα εστιάσουμε στα οφέλη της ορεινής πεζοπορίας στην υγεία μιας και απευθύνεται σε όλους χωρίς να χρειάζονται εξειδικευμένες γνώσεις.

Ενδυναμώνει το καρδιαγγειακό σύστημα. Η ήπια αερόβια άσκηση βοηθά τη καρδιά να δουλεύει πιο αποδοτικά, στέλνοντας περισσότερο αίμα σε όλα το σώμα με λιγότερους χτύπους. Όπως όλοι οι μύες, έτσι και η καρδιά, ατροφεί όταν δεν ασκείται. Η αερόβια άσκηση είναι ο καλύτερος σύμμαχος της καρδιάς.

Ενδυναμώνει το αναπνευστικό σύστημα. Με την ήπια αύξηση των καρδιακών παλμών, το αίμα “καθαρίζεται” πιο γρήγορα και περισσότερο οξυγόνο μεταφέρεται στους πνεύμονες.

Σύμμαχος της μακροζωίας. Πέρα από τα οφέλη που αναφέρθηκαν παραπάνω η ορειβασία ως μια μορφή αερόβιας άσκησης συμβάλει στην αύξηση της καλής χοληστερίνης (HDL) και στη μείωση της κακής χοληστερίνης ( LDL) στο αίμα. Επίσης αποτελεί μορφή πρόληψης αλλά και θεραπείας της οστεοπόρωσης, του διαβήτη, κάποιων μορφών καρκίνου και ενδυναμώνει το ανοσοποιητικό σύστημα μειώνοντας τις πιθανότητες κρυολογήματος, αλλεργιών, κόπωσης κλπ.

Σύμμαχος στη μείωση του βάρους. Η ορεινή πεζοπορία είναι σίγουρα μια ευχάριστη ενασχόλησή που αυξάνει την καύση θερμίδων. Το πόσες θερμίδες θα κάψουμε εξαρτάται από το βάρος, τις διατροφικές συνήθειες, την απόσταση, την ένταση και τη δυσκολία της διαδρομής.

Βελτίωση των παραμέτρων της φυσικής κατάστασης. Η πεζοπορία βοηθά στη βελτίωση της αντοχής, της μυικής δύναμης, της ισορροπίας και του νευρομυικού συντονισμού.

Χαρίζει πνευματική υγεία. Η πεζοπορία πέρα από το σώμα γυμνάζει και το μυαλό. Με τη σωματική άσκηση το μυαλό κρατιέται σε εγρήγορση και προλαμβάνεται η νοητική εξασθένηση. Είναι επίσης μια ευκαιρία να καθαρίσει το μυαλό από τα προβλήματα της καθημερινότητας.

Μειώνει το άγχος και το στρες. Κατά τη διάρκεια της άσκησης εκκρίνονται ενδορφίνες (ορμόνες που βελτιώνουν τη διάθεση) και μειώνονται τα επίπεδα της κορτιζόλης (ορμόνη του στρες). Έτσι βελτιώνεται η διάθεση και μειώνεται το άγχος. Έχει διαπιστωθεί ότι οι πεζοπόροι έχουν χαμηλά επίπεδα άγχους σε σύγκριση με όσους απλά κάθονται στο καναπέ.

Καταπολεμά την αϋπνία. Η μείωση της κορτιζόλης μειώνει το στρες και συνεπώς βοηθά στη βελτίωση της ποιότητας του ύπνου που σε συνδυασμό με τη σωματική κούραση οδηγεί σε πιο καλά αποτελέσματα.

Δεν υπάρχει ηλικιακός περιορισμός. Οποιοσδήποτε μπορεί να ξεκινήσει την ορεινή πεζοπορία αρκεί να το θέλει πραγματικά. Η επιλογή της διαδρομής μπορεί να γίνει με βάση τη φυσική κατάσταση και να προσαρμοστεί στον ατομικό ρυθμό. Εάν αντιμετωπίζετε κάποιο πρόβλημα υγείας, χρειάζεται να συμβουλευτείτε πρώτα το γιατρό σας.

Κατάκτηση στόχων. Όσο και να ακούγεται περίεργο, η πεζοπορία μας βοηθά να θέτουμε στόχους. Για παράδειγμα να καλύψουμε μια διαδρομή με μεγαλύτερη δυσκολία. Η επίτευξη των στόχων βοηθά στην αυτοπεποίθησή και στη αυτοεκτίμηση μας.

Σεβασμός στη φύση. Η ορεινή πεζοπορία μας κάνει πιο ώριμους και μας διδάσκει να σεβόμαστε τη φύση.

812-2

Πάντα όταν θέλουμε να ασχοληθούμε με την ορεινή πεζοπορία πρέπει να ακολουθούμε κάποιους σημαντικούς κανόνες:

• Ποτέ μην υπερεκτιμάτε τις δυνατότητες σας. Η ορεινή πεζοπορία δεν είναι πάντα εύκολη. Καλό θα ήταν να ελέγχετε το επίπεδο του μονοπατιού και πόσος χρόνος χρειάζεται για την ολοκλήρωση του. Για παράδειγμα αν περπατάτε κατά μέσο όρο είκοσι λεπτά την ημέρα, μια διαδρομή πέντε ωρών ίσως είναι εξουθενωτική. Σε αυτή τη περίπτωση μπορείτε να επιλέξετε ένα πιο βατό μονοπάτι.

• Να είστε πάντα ξεκούραστοι όταν πρόκειται να ακολουθήσετε κάποιο μονοπάτι ώστε να είστε σε εγρήγορση για τυχόν απρόοπτα.

• Πάντα να συγκεντρώνετε πληροφορίες για τις μορφολογικές ιδιαιτερότητές του βουνού και τις καιρικές συνθήκες.

• Ενημερώστε κάποια οικεία πρόσωπα για το που πρόκειται να πάτε.

• Πάντα να έχετε ως παρέα τους κατάλληλους συντρόφους στην απόδραση σας.

• Δουλεύουμε συλλογικά και βοηθάμε ο ένας τον άλλο.

• Να σέβεστε τη φύση και να μην αφήνετε σκουπίδια στο πέρασμα σας.

• Να φοράτε τα κατάλληλα παπούτσια και ρούχα και να εφοδιάζετε το σακίδιο σας με νερό και τρόφιμα. Καλό θα είναι να αγοράσετε τον εξοπλισμό σας από ειδικά καταστήματα ορειβασίας.

Η ορεινή πεζοπορία είναι το πρώτο βήμα για όσους θέλουν να έρθουν σε επαφή με το βουνό. Τα οφέλη για την σωματική και πνευματική υγεία είναι πολλά. Ίσως η αρχή να γίνει με την εξερεύνηση των Ευρυτανικών μονοπατιών. Θα δείτε όμορφες εικόνες, θα γνωρίσετε τη φύση και παράλληλα θα κάνετε ένα δώρο στον εαυτό σας. Από τη πρώτη κιόλας φορά θα νιώσετε πολύ όμορφα.

Πηγές: hikingexperience.gr, www.fop.gr, www.vita.gr

 

Κατερίνα Καραγιάννη

Απόφοιτος Τ.Ε.Φ.Α.Α Αθηνών - προπονήτρια κολύμβησης