Σάββατο, 15 Αυγούστου 2020

ev media-logomenoume-asfaleis

«Άσκηση και Τρίτη Ηλικία»: Το νέο άρθρο της Κατ. Καραγιάννη (απόφοιτος ΤΕΦΑΑ Αθηνών).

- Λεβεντιά ο παππούς ε; Χορεύει σαν έφηβος!

- Ναι το λέει η καρδούλα του. Δεν το βάζει κάτω. Πολλές φορές έχει πει πως όσο έχει πόδια θα είναι όρθιος, θα ασχολείται με αυτά που του αρέσουν και θα βοηθά την οικογένεια του…

askisi-triti-ilikia-pisina

Αυτός ο διάλογος δεν ακούγεται και πολύ συχνά δεδομένου ότι οι περισσότεροι ηλικιωμένοι είτε πάσχουν από σοβαρές ασθένειες και είναι κατάκοιτοι είτε πάσχουν από κατάθλιψη και απλά έχουν εγκαταλείψει τη ζωή. Η ζωή σταματά στα - ήντα; Όχι βέβαια. Ακόμα και οι άνθρωποι τρίτης ηλικίας μπορούν να χαίρονται τη ζωή με απλά πράγματα όπως είναι μια βόλτα στο πάρκο ή ενασχόληση με την κηπουρική. Η άσκηση παίζει σπουδαίο ρόλο στην σωματική και ψυχική υγεία των ατόμων τρίτης ηλικίας.

Σε τι ωφελεί η άσκηση στα άτομα τρίτης ηλικίας;

Μείωση εμφάνισης ασθενειών

Πολυάριθμες έρευνες έχουν δείξει πως η άσκηση μειώνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων, διατηρεί την αρτηριακή πίεση σε φυσιολογικά επίπεδα, προλαμβάνει σε μεγάλο βαθμό εγκεφαλικά επεισόδια, διαβήτη, παχυσαρκία, νόσους του αναπνευστικού, κάποιες μορφές καρκίνου και τη κατάθλιψη.

Επίσης έχει αποδειχτεί πως η άσκηση μπορεί να αυξήσει το προσδόκιμο ζωής αλλά και την ποιότητα ζωής χωρίς σοβαρά προβλήματα για περίπου 3,5 χρόνια.

Διατήρηση του μυοσκελετικού συστήματος

Ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα των ατόμων τρίτης ηλικίας είναι οι τραυματισμοί από πτώσεις. Με την πάροδο των χρόνων το μυϊκό σύστημα εξασθενεί. Έχει υπολογιστεί ότι από την ηλικία των 20 μέχρι 70 ετών η μυϊκή μάζα μειώνεται κατά 20-30%. Η απώλεια μυϊκής μάζας γνωστή και ως σαρκοπενία μπορεί να αποφευχθεί με άσκηση ενδυνάμωσης.

Έχοντας καλό μυϊκό σύστημα τα άτομα τρίτης ηλικίας μπορούν να αυτοεξυπηρετούνται (για παράδειγμα να μεταφέρουν τα ψώνια), αλλά και να αποφύγουν τραυματισμούς. Επίσης μειώνονται οι πιθανότητες εμφάνισης οστεοπόρωσης και αρθρίτιδας.

Βελτίωση του νευρομυϊκού συντονισμού 

Η άσκηση συμβάλει σημαντικά στη βελτίωση του χρόνου αντίδρασης και της ισορροπίας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την μείωση καταγμάτων και πτώσεων που πολλές φορές μπορεί να οδηγήσουν ακόμα και στον θάνατο. {div float:right}{module Google (Τετράγωνο 300χ250 κειμενο)}{/div}

Διατήρηση του σωματικού βάρους

Όσο περνούν τα χρόνια, ο μεταβολισμός μειώνεται σημαντικά με αποτέλεσμα να αυξάνεται το ποσοστό λίπους και να μειώνεται η μυϊκή μάζα. Η άσκηση σε συνδυασμό με την καλή διατροφή μπορεί να σταθεροποιήσει το βάρος.

Βελτίωση της γνωστικής λειτουργίας

Όλοι γνωρίζουμε ότι πρέπει να ενεργοποιούμε τον εγκέφαλο μας με το διάβασμα και με δραστηριότητες όπως το σκάκι και τα σταυρόλεξα. Ωστόσο η άσκηση μπορεί να επιβραδύνει σημαντικά την εμφάνιση άνοιας καθώς έχει παρατηρηθεί μικρότερη συρρίκνωση του εγκεφάλου σε άτομα που ασκούνταν συστηματικά σε σχέση με άτομα που έκαναν καθιστική ζωή.      

Βελτίωση της ψυχολογίας

Η κατάθλιψη, η μελαγχολία, η στεναχώρια και τα συναισθήματα μοναξιάς παρουσιάζονται σε μεγάλο ποσοστό σε ηλικιωμένα άτομα. Η άσκηση μπορεί να βελτιώσει σημαντικά αυτά τα συμπτώματα. Μπορεί να τους δώσει αυτοπεποίθηση γιατί καταφέρνουν να είναι ανεξάρτητοι, μπορεί να τους δώσει νέες εμπειρίες και φυσικά μπορεί να τους δώσει και πολλούς φίλους που είναι ιδιαίτερα σημαντικό.

Με ποιους τρόπους μπορούν να γυμναστούν οι ηλικιωμένοι;

Η απάντηση είναι με ότι τους ευχαριστεί. Δεν υπάρχουν ταμπέλες. Αν οι σωματικές και ψυχικές αντοχές το επιτρέπουν μπορούν να συμμετέχουν ακόμα και σε αγώνες. Υπάρχουν πολλοί μεγάλοι σε ηλικία αλλά νέοι στο σθένος που συμμετέχουν σε εξαντλητικά αθλήματα όπως είναι το τρίαθλο.

Η πιο συνήθης άσκηση είναι το περπάτημα, το ποδήλατο, το κολύμπι, οι παραδοσιακοί χοροί κλπ. Ακόμα και η κηπουρική μπορεί να αποτελέσει άσκηση.

Η ηλικία δεν πρέπει να στέκεται εμπόδιο στις αγαπημένες μας δραστηριότητες. Όλοι μπορούμε να επωφεληθούμε από την άσκηση. Η άσκηση πρέπει να είναι κομμάτι της καθημερινότητας μας από νεαρή ηλικία. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι απαγορεύεται αν δεν γυμναζόμασταν παλιά.

Ποτέ δεν είναι αργά να ξεκινήσουμε να ασκούμαστε. Ακόμα και στα …ήντα μπορούμε να επωφεληθούμε στο μέγιστο. Και μην ξεχνάτε. Είμαστε όσο αισθανόμαστε και όχι όσο φαινόμαστε!!!

Πηγές: www.healthfirst.gr,

www.iatronet.gr,

www.nutricenter.gr

Κατερίνα Καραγιάννη

Απόφοιτος Τ.Ε.Φ.Α.Α Αθηνών

με ειδικότητα κολύμβησης