Τετάρτη, 21 Νοεμβρίου 2018

ev media-logo

Βασική προετοιμασία: Η βάση της αθλητικής χρονιάς. Το νέο άρθρο της Κατερίνας Καραγιάννη

Η νέα αθλητική χρονιά για τα περισσότερα αθλήματα έχει ήδη ξεκινήσει και το πρώτο στάδιο της αθλητικής χρονιάς είναι η βασική προετοιμασία. Αυτό το στάδιο είναι ιδιαίτερα σημαντικό καθώς μπαίνουν τα θεμέλια για την νέα χρονιά πάνω στα οποία θα στηριχθούν οι πιο εξειδικευμένες προπονήσεις.

616

Η βασική προετοιμασία αποτελεί το πρώτο στάδιο του προπονητικού σχεδιασμού και διαρκεί από τέσσερις έως οχτώ εβδομάδες. Η παράβλεψή της μπορεί να φέρει αρνητικές συνέπειες όπως πολλαπλούς τραυματισμούς ή απότομη κούραση και φυσικά όχι και τόσο καλή απόδοση. Τα οφέλη της φάσης αυτής είναι πολλαπλά.

Γίνεται απολογισμός της περασμένης χρονιάς. Στο στάδιο αυτό γίνεται μια αναλυτική συζήτηση για την περασμένη χρονιά. Οι εμπειρίες από την προηγούμενη αθλητική χρονιά είναι ιδιαίτερα σημαντικές για να χρησιμοποιηθούν τα θετικά στοιχεία και να μειωθούν τα αρνητικά. Και οι επιτυχίες και οι αποτυχίες της περασμένης χρονιάς αποτελούν πολύτιμα εργαλεία για να επιτευχθούν οι στόχοι της νέας χρονιάς.

Μπαίνουν νέοι εφικτοί στόχοι. Είναι λογικό στο στάδιο της βασικής προετοιμασίας να θέτονται καινούριοι στόχοι. Ωστόσο επειδή ο αθλητικός στόχος είναι συνήθως ένας μεγάλος αγώνας  προς το τέλος της σεζόν, είναι δύσκολο να πετύχει ο αθλητής τον στόχο αυτό χωρίς πρώτα να έχει επιτύχει κάποιους ενδιάμεσους και πιο εύκολους στόχους. Για παράδειγμα ένας αθλητής έχοντας το βλέμμα του στο Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα πρέπει πρώτα να εξασφαλίσει τη θέση του σε αυτό κάνοντας μια συγκεκριμένη επίδοση ή κατακτώντας μια συγκεκριμένη θέση όπως συμβαίνει με τα ομαδικά αθλήματα. Γι αυτό τον λόγο πρέπει να υπάρχουν βραχυπρόθεσμοί - μεσοπρόθεσμοι - και μακροπρόθεσμοί στόχοι.

Στην βασική προετοιμασία, η αερόβια προπόνηση έχει τον πρωταρχικό λόγο. Πριν την αύξηση της δύναμης είναι απαραίτητο να ενεργοποιηθεί ο αερόβιος μεταβολισμός. Το τρέξιμο αποτελεί την πλέον κλασική άσκηση για την βελτίωση της αντοχής. Η ένταση της αερόβιας άσκησης κυμαίνεται σε χαμηλά επίπεδα δηλαδή περίπου 60-70% της μέγιστης καρδιακής συχνότητας και αυτό γιατί ο οργανισμός ύστερα από κάποιες μέρες ξεκούρασης δεν μπορεί να αποδώσει το μέγιστο στην αναερόβια προπόνηση.

Διατήρηση της ευλυγισίας. Σε αυτή την περίοδο που το σώμα είναι ξεκούραστο, είναι η ιδανική ευκαιρία να δοθεί έμφαση στην ευλυγισία των αρθρώσεων. Η καλή ευλυγισία προστατεύει το σώμα από τυχόν τραυματισμούς και το προετοιμάζει για πιο έντονες προπονήσεις.

Έμφαση στην τεχνική. Ένα από τα συστατικά της επιτυχίας είναι η σωστή τεχνική. Η βελτίωση της αντοχής και της δύναμης είναι εύκολη υπόθεση. Αν όμως δεν υπάρχει η σωστή τεχνική, η απόδοση δεν θα βελτιωθεί σημαντικά. Στο πρώτο αυτό στάδιο το σώμα μπορεί να αφομοιώσει καλύτερα την σωστή τεχνική και θα μπορέσει να ανταπεξέλθει ευκολότερα στις άλλες παραμέτρους της προπόνησης. Επίσης κατά το διάστημα αυτό δεν δίνεται έμφαση στην εξειδίκευση αλλά στην γενική προετοιμασία.

Ψυχολογική προετοιμασία. Ο αθλητής έχει την ευκαιρία με καθαρό μυαλό να προετοιμαστεί ψυχολογικά για τις έντονες προπονήσεις και τους δύσκολους αγώνες. Δεν είναι λίγοι οι αθλητές που συνεργάζονται με αθλητικούς ψυχολόγους για να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στις αγωνιστικές τους υποχρεώσεις.

Επανένωση της ομάδας. Στην αρχή της χρονιάς όπου οι υποχρεώσεις είναι λιγότερες, υπάρχει η δυνατότητα οι αθλητές να αφιερώσουν περισσότερο χρόνο μαζί και να θέσουν ομαδικούς στόχους. Η καλή συνεργασία μεταξύ των αθλητών και των προπονητών δημιουργεί ευχάριστο κλίμα και αυξάνει τη διάθεση για σκληρότερη προπόνηση έχοντας ως στόχο τόσο την ατομική όσο και την ομαδική πρόοδο.

Η σωστή προετοιμασία στην αρχή της αθλητικής χρονιάς θα προετοιμάσει τον αθλητή σωματικά, νοητικά και ψυχικά για τις δύσκολές προπονήσεις και αγώνες που θα ακολουθήσουν.

Η αντοχή, η ευλυγισία, η τεχνική, ο απολογισμός της περασμένης χρονιάς, η ψυχολογία, η ομαδικότητα είναι οι παράμετροι που εξασκούνται περισσότερο σε αυτό το στάδιο. Όπως με την μαγειρική όπου τα υλικά πρέπει να είναι έτοιμα και στις σωστές ποσότητες, έτσι και στον αθλητισμό η βασική προετοιμασία αποτελεί το υλικό που θα οδηγήσει τον αθλητή πιο κοντά στην επιτυχία.

Εύχομαι σε όλους τους αθλητές καλή αγωνιστική χρονιά γεμάτη με επιτυχίες!

 

Κατερίνα Καραγιάννη

Απόφοιτος Τ.Ε.Φ.Α.Α Αθηνών με ειδικότητα κολύμβησης