Δευτέρα, 30 Μαρτίου 2020

ev media-logomenoume spiti-small


«Ευρυτανικά γιοφύρια της Άρτας». Το νέο άρθρο του Διονύση Παρούτσα

Αν κοιτάξει κανένας αυτά τα απίθανα δημοσιεύματα που έχουν τα Ευρυτανικά Νέα στις τελευταίες σελίδες τους, από παλιές τοπικές εφημερίδες, είναι να τραβάει τα μαλλιά του. Εδώ και 100 χρόνια ανακυκλώνονται τα ίδια και τα ίδια προβλήματα. Άνθρωποι πεθαίνουν και γεννιούνται και η Ευρυτανία υποφέρει από μόνιμες αγκυλώσεις!

lamia-karpenisi-xilourgeio

Είναι πιθανόν οι αναγνώστες αυτής της στήλης σε ποσοστό τουλάχιστον 99%, όταν αναπολούν την παιδική τους ηλικία και η κουβέντα έρχεται στα Δημόσια Έργα, να θυμούνται την παρακάτω ατάκα:

"Ο δρόμος για το Αγρίνιο; Ζήσε Μάη μου… Έχει τόσα πολλά τεχνικά έργα…". Μεγαλώσαμε σ' αυτό το κλίμα, θεωρούσαμε φυσικό επόμενο να είμαστε ο τελευταίος τροχός της αμάξης και προσπαθούσαμε να επιβιώσουμε στις συνθήκες που υπήρχαν. 

Μ' αυτά και μ' αυτά πέρασαν 50 χρόνια(!), χρειάστηκε να επέμβει η ΜΟΜΑ του Παπαδόπουλου, να δαπανηθούν πακτωλοί χρημάτων μέχρι να ολοκληρωθεί αυτό το τερατούργημα των 112 χιλιομέτρων το οποίο μάλιστα δεν διαβαίνει κανείς τώρα που του δίνεται η ευκαιρία να πάει από το Καρπενήσι στο Αγρίνιο μέσω Προυσού.

Απ' την άλλη, είχαμε τη γέφυρα της λίμνης των Κρεμαστών. Έργο που άγγιζε τα όρια της τελειότητας για την εποχή του, με το μεγαλύτερο κεντρικό άνοιγμα στα Βαλκάνια, όπως μας έλεγαν τότε. Θυμάστε που υπήρχαν φωτογραφίες της αναρτημένες σε όλα τα καφενεία των χωριών της περιοχής; Κάπου θα επιβιώνει και καμία ακόμα… Μια τέλεια γέφυρα που θα τη ζήλευε και το Μανχάταν, έστεκε για 35 χρόνια, ακλόνητη στα βάθρα της, μνημείο της νεοελληνικής ασυναρτησίας, ενώνοντας τις δυο άκρες μια λίμνης που δεν μπορούσε να περάσει κανένας καθώς δεν είχαν φτιαχτεί οι συνδετήριοι δρόμοι!

Τα ίδια γίνονταν επί δεκαετίες και στον δρόμο προς Προυσό. Ατελείωτα χρηματικά ποσά φαγώθηκαν στις χαράδρες του Κλειδιού και των άλλων βουνών της περιοχής για να φτάσει στο τέλος να κατασκευαστεί …άλλος δρόμος, με λιγότερα τεχνικά έργα και απείρως ευκολότερα. 

Κι ερχόμαστε στο τέταρτο "γεφύρι της Άρτας" της περιοχής μας, το δρόμο Λαμία-Καρπενήσι. Τις προάλλες ο Μπακογιάννης μάζεψε όλους τους εμπλεκόμενους, κοίταξαν τα κιτάπια τους, και αποφάνθηκαν: Δεν υπάρχει καμία μελέτη για το δρόμο αυτό! 

Ω, της ασυναρτησίας το εγκώμιον! Ω, της ελληνικότητος η παραδοξότης! Οποία τραγική επανάληψις του αρχαίου δράματος! Κάθε τέσσερα – πέντε χρόνια, μόλις αλλάζει το πολιτικό προσωπικό επαναλαμβάνεται με απίστευτη ρυθμικότητα το ίδιο συμπέρασμα: Δεν υπάρχουν μελέτες - δεν υπάρχουν μελέτες. Το έχουμε καταλάβει πια, το μάθαμε! 

Αλλά ας κάνουμε μια μικρή αναδρομή μέσα από τα δημοσιεύματα της εφημερίδας, για να δούμε που βρισκόμαστε ακριβώς:

Εν αρχή ην ο… λόγος:

12-10-2004: Τα "Ευρυτανικά Νέα" φέρνουν στο φως έγγραφο του ΤΕΕ Φθιώτιδας προς τον Υπουργό ΥΠΕΧΩΔΕ Κώστα Λαλιώτη, τον Φεβρουάριο του 2000. Στο έγγραφο αυτό δίνονται υποδείξεις προς στον Υπουργό να επιλέξει για την τελική χάραξη του δρόμου την Παραλλαγή της "λύσης 2"  με το ανεκδιήγητο επιχείρημα ότι "πρέπει να επιλεγεί, έστω και αν το πιθανό κόστος είναι μεγαλύτερο, αφού εξυπηρετεί καλύτερα τον οικισμό της κοινότητας Τυμφρηστού και πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η πολιτική αντιμετώπιση της πρόσβασης των οικισμών "! 

Και εγένετο… Ντόρα:

2-1-2008: "Προσωπική υπόθεση" αποτελεί για την υπουργό Εξωτερικών Ντόρα Μπακογιάννη η ολοκλήρωση του οδικού άξονα Λαμίας – Καρπενησίου. Αυτό ανακοίνωσε σε δηλώσεις της, με την ευκαιρία της ολιγοήμερης επίσκεψής της στο Καρπενήσι τις ημέρες των γιορτών. Υποσχέθηκε την ενεργή εμπλοκή της στην κατασκευή τού δρόμου Λαμία - Καρπενήσι κάτι που αποτελεί εξάλλου και δέσμευση του ίδιου του Κώστα Καραμανλή. Η δήλωση αυτή της κ. Μπακογιάννη εγείρει υψηλές προσδοκίες και φέρνει αισιοδοξία πως ο δρόμος επιτέλους θα κατασκευαστεί, αφενός διότι αποτελεί συνέχιση του δικού της έργου της σήραγγας Τυμφρηστού, αφετέρου διότι είναι η πρώτη φορά που δεσμεύεται ξεκάθαρα για προσωπική παρέμβαση προς τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ. Γεώργιο Σουφλιά. 

Επιγένετο δε… Κοντογεώργος

16-4-2008: Επιστολή στον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ, κ. Γιώργο Σουφλιά, έστειλε ο νομάρχης Ευρυτανίας, κ. Κώστας Κοντογεώργος, ο οποίος τεκμηριώνει για άλλη μια φορά την αναγκαιότητα έγκρισης και ανακοίνωσης από το υπουργείο της κατασκευής τού οδικού άξονα Λαμία – Καρπενήσι – Αγρίνιο. 

Στο κομμάτι «Ανατολική πρόσβαση – Χάνι Πανέτσου»  όμως υπάρχει σοβαρό πρόβλημα, αφού χρειάζεται επαναπροκήρυξη και νέα σύμβαση, μία διαδικασία, δηλαδή, που θα πάρει πολύ χρόνο. Η συμπληρωματική μελέτη της ανατολικής πρόσβασης της σήραγγας Τυμφρηστού, του κομματιού που ξεκινά από την ανατολική είσοδο του τούνελ και καταλήγει στο τέλος του χωριού Τυμφρηστός, ακόμη δεν έχει… προκηρυχθεί καν, αν και έχει χρηματοδοτηθεί με 1,8 εκατ. ευρώ(!) από κονδύλια της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας. Για την ακρίβεια η συγκεκριμένη συμπληρωματική μελέτη προκηρύχθηκε, αλλά, ύστερα από την ανάθεσή της, έγινε ο προσυμβατικός έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο και ακυρώθηκε! 

Εντούτοις ο Περιφερειάρχης κ. Αθανάσιος Σκορδάς, δήλωσε πως το θέμα του δρόμου έχει «ωριμάσει», και υφίσταται  χρηματοδότηση 4,8 εκατ. ευρώ για την ολοκλήρωση των μελετών. 

Ηκολούθει γαρ…Καρανίκας:

Τον Σεπτέμβριο του 2010 ο Ηλίας Καρανίκας άρχισε κι αυτός να ψάχνει για μελέτες με αποτέλεσμα να εντοπίσει κάποιες ξεχασμένες σε κάποια συρτάρια, οι οποίες όμως ήθελαν επικαιροποίηση γιατί δεν πληρούσαν πλέον τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές. Έτσι έστειλε επιστολή στον τότε Πρωθυπουργό Γ. Παπανδρέου όπου μεταξύ άλλων ανέφερε και τα εξής: 

"Άμεση ένταξη του ορεινού τμήματος Ε65 - Καρπενήσι που μειώνει το μήκος σε 10 χλμ από 18 που είναι σήμερα, στο Ταμείο Συνοχής. Το ορεινό αυτό τμήμα έχει μελετηθεί πολλές φορές από το 1996 και υπάρχουν έτοιμες και πλήρεις μελέτες, οι οποίες για πολλούς λόγους, που οφείλονται κυρίως στη μέχρι τώρα κακοδιαχείριση της ελληνικής οικονομίας, επαναλήφθηκαν πολλές φορές. 

Συγκεκριμένα η πρώτη μελέτη που ονομάζεται «Ανατολική πρόσβαση της σήραγγας Τυμφρηστού» και εκπονήθηκε το 1996, απαιτεί μόνο ένα μικρό ποσό για να επικαιροποιηθεί και να εναρμονιστεί με τα σύγχρονα ευρωπαϊκά πρότυπα και απαιτήσεις". 

Έσχατος δε πάντων… Περγαντάς!

19-9-2012: Ο Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας Κλέαρχος Περγαντάς, μετά από συνάντηση που είχε με τον βουλευτή Ευρυτανίας Η. Καρανίκα, αναφέρει σχετικά με την ολοκλήρωση των μελετών του υπόλοιπου οδικού άξονα μέχρι Καρπενήσι ότι έχει χρηματοδοτηθεί με 10 εκατ. ευρώ η ολοκλήρωση των μελετών.

"Είμαστε ικανοποιημένοι, αλλά δεν σταματούμε εδώ", ανέφερε ο κ. Περγαντάς και συνέχισε: "... παρεμβαίνουμε και διεκδικούμε την ολοκλήρωση του δρόμου. Για τα τμήματα του οδικού άξονα, μεταξύ των οποίων και το ορεινό τμήμα μέχρι την ανατολική είσοδο της σήραγγας του Τυμφρηστού, έχουμε διασφαλίσει ότι προχωρούν οι σχετικές μελέτες, οι οποίες χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ, με προϋπολογισμό 10,5 εκ. ευρώ".

Ολημερίς το χτίζανε, το βράδυ γκρεμιζόταν λοιπόν! Ας ελπίσουμε ότι ο Μπακογιάννης θα είναι ο ηρωικός "πρωτομάστορας" που θα βρει τον τρόπο να στεριώσει το γεφύρι, βάζοντας ανθρώπους να ρωτήσουν ΌΛΟΥΣ τους προηγούμενους που πήγαν αυτά τα 1,2 και 4,8 και 10,5 εκατομμύρια ευρώ, αρχής γενομένης από την εποχή του Σκορδά. Να εντοπίσει και πάλι τις μελέτες που είχε βρει κι ο Καρανίκας και να τις επικαιροποιήσει, ώστε να κάνει τη δουλειά με 300.000 ευρώ και όχι με εκατομμύρια. 

Κι αυτό γιατί δεν πρέπει να προσθέσει κι αυτός το όνομά του στη λίστα των "προθύμων μεν τω πνεύματι, σαρκί δε ασθενούντων", την οποία θα δημοσιεύσουμε, Θεού θέλοντος, και πάλι εδώ το 2020. 

Αμήν! (για να μη χρησιμοποιήσουμε τον δωρικό τύπο της λέξης…).