Greek Albanian English French German Italian Portuguese Russian Spanish Turkish
Δευτέρα, 18 Ιουνίου 2018

ev media-logo

Και εγένετο… Αγραία Άρτεμις. Τι συμβολίζει το νέο έμβλημα του Δήμου Αγράφων που ψηφίστηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο

Στην πιο πρόσφατη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αγράφων, που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 26/2, ψηφίστηκε η καθιέρωση του εμβλήματος του Δήμου. Πρόκειται για την κεφαλή της «Αγραίας Αρτέμιδος», προστάτιδας θεάς των Αγραίων (πρώτων κατοίκων των Αγράφων) κατά τους αρχαίους χρόνους.emblima agrafwn_agraia_artemis

 

Κατόπιν εισηγήσεως του δημάρχου Αγράφων κ. Θεόδωρου Μπαμπαλή, έγινε παρουσίαση, ανάλυση, τεκμηρίωση και αιτιολόγηση από τον καθηγητή και διδάκτορα του Πανεπιστημίου της Φρανκφούρτης, κ. Γεώργιο Καραγεώργο, σχετικά με την καθιέρωση του εμβλήματος.

Στην ομιλία του αναφέρθηκε στην ιστορία των Αγράφων, τους πρώτους κατοίκους που εγκαταστάθηκαν στην περιοχή και τη θεά Αγραία Άρτεμη.

Η θεά των κυνηγών Αγραίων

«Οι Δωριείς Αγραίοι ήταν φημισμένοι κυνηγοί, όπως δείχνει και το όνομά τους: άγρα -Αγραίοι. Στα δωρικά με τη λέξη «άγρα» δηλώνεται το κυνήγι, ενώ οι άλλοι Έλληνες χρησιμοποιούσαν τη λέξη «θήρα» και «κυνήγι». Προστάτιδα θεά των κυνηγών Δωριέων Αγραίων ήταν η θεά Αγραία Άρτεμις, η αδελφή του Απόλλωνα και κόρη του Δία, που είχε ιδιαίτερη συμπάθεια στους κυνηγούς και τους υπερασπίζονταν στους κινδύνους τους. Σε μεταγενέστερη εποχή οι Αγραίοι έκτισαν στη θέα λαμπρό ναό», σημείωσε.

«Η περιοχή που κατοικούσαν (και κυνηγούσαν) οι Δωριείς Αγραίοι, ονομάζονταν Αγραία», συμπλήρωσε και συνέχισε λέγοντας τα εξής: «Κατά πάσα πιθανότητα από την ονομασία αυτή προήλθε και το σημερινό όνομα Άγραφα, που εύστοχα είναι και όνομα του Δήμου Αγράφων. Στην εξέλιξη αυτή και μετάπλαση από το αρχαίο όνομα «Αγραία» στο νεότερο «Άγραφα», ίσχυσαν βεβαίως βασικοί νόμοι εξέλιξης της ελληνικής γλώσσας, που ήταν σε ισχύ κατά τον τελευταίο π.Χ. αιώνα και τον 1ο μ.Χ. αιώνα, δηλαδή Αγραία – Άγραγια (=Άγραφα). Για να δοθεί στην περιοχή αυτή η ονομασία, συνέβαλε σε τούτο και το διάταγμα του Ρωμαίου Αυτοκράτορα Οκταβιανού, ο οποίος μετά τη νίκη του στο Άκτιο (31 πΧ), διέταξε να μετακινηθεί ο πληθυσμός ορισμένων περιοχών – μεταξύ αυτών και ο πληθυσμός της Αγραίας (=Αγράφων) στη Νικόπολη (= την πόλη της Νίκης), που έκτισε κοντά στην Πρέβεζα. Οι Αγραίοι προτίμησαν να μείνουν στην άγονη χώρα τους, αλλά να είναι ελεύθεροι. Η περιοχή έμεινε «άγραφη». Πιθανώς το γεγονός τούτο (εκτός των φωνητικών μεταβολών στην εξέλιξη που προαναφέραμε) συνέβαλε να ισχύσει ο χαρακτηρισμός ‘Άγραφα’».

«Όσον αφορά την Αγραία Αρτέμιδα, της οποίας το όνομα είναι αναγκαίο για την ερμηνεία του ονόματος της περιοχής ‘Άγραφα’, ο λαμπρός ναός της ήταν στο συνοικισμό του Τριποτάμου, Κοψέικα, που απέχει ολίγα χιλιόμετρα από το κάστρο της Τσούκας Παλαιοκατούνας και το γεφύρι του Μανώλη.

Ο ναός αυτός κατεδαφίστηκε από τους Ρωμαίους κατακτητές πιθανότατα κατά το έτος 52π.Χ. Η καταστροφή του ναού προκάλεσε έντονες διαμαρτυρίες στη Ρώμη. Αναφέρεται η διαμαρτυρία του Κικέρωνα για τη βέβηλη αυτή πράξη. Το άγαλμα της θεάς Αγραίας Αρτέμιδας μεταφέρθηκε στην Καλυδώνα και από εκεί στην Πάτρα, όπου το είδε ο Παυσανίας». Με την καθιέρωση του Χριστιανισμού, η Αγραία Άρτεμις αντικαταστάθηκε από την Παναγία, που έχει στην περιοχή πολλές εκκλησίες και μοναστήρια.