Greek Albanian English French German Italian Portuguese Russian Spanish Turkish
Δευτέρα, 20 Αυγούστου 2018

ev media-logo

(ΦΩΤΟ) Από την Ισπανία έπεσαν οι τίτλοι τέλους για το πρόγραμμα Erasmus+ του 3ου Δημοτικού. Υπέροχη εμπειρία για παιδιά & εκπαιδευτικούς

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η 6η και τελευταία διεθνής συνάντηση τωναντιπροσωπειών των σχολείων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα Erasmus+, "Ars Longa", στο οποίο συμμετέχει και το 3o Δημοτικό Σχολείο Καρπενησίου. Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στην μικρή κωμόπολη Σαν Μπαρτολομέ, στα νοτιοανατολικά της Ισπανίας, περίπου 60 χλμ από τη Μούρθια και το Έλτσε και πολύ κοντά στο τουριστικό θέρετρο Αλικάντε.1

Στην ελληνική αποστολή συμμετείχαν οι μαθητές της έκτης τάξης Κωνσταντίνος Γκορόγιας, Ειρήνη Κωστορρίζου και Παρασκευή Χατζηγεώργου, οι οποίοι επιλέχθηκαν με κριτήριο τη γνώση τους στα αγγλικά και την ενεργό εμπλοκή τους στις δραστηριότητες του προγράμματος αλλά και κατόπιν κλήρωσης. Την ευθύνη των μαθητών είχαν οι εκπαιδευτικοί Κωνσταντία Μπάρλα και Θεοδώρα Τζιοβάρα ενώ όπως πάντα, την αποστολή συνόδευσε και ο Υπεύθυνος Σχολικών Δραστηριοτήτων Ευρυτανίας Διονύσης Παρούτσας, ως συντονιστής του προγράμματος.

Ποδαρικό με απρόοπτο

Η ελληνική αντιπροσωπεία έφτασε στο αεροδρόμιο του Αλικάντε αργά το βράδυ της Κυριακής 20 Μαΐου από όπου και παραλήφθηκε από τους οικοδεσπότες. Μια μικρή ατυχία στις αλλαγές των πτήσεων, οδήγησε στην προσωρινή απώλεια των αποσκευών τους, καθώς αυτές στάλθηκαν με την επόμενη πτήση, εντούτοις το ζεστό καλωσόρισμα των οικογενειών διευκόλυνε πολύ την κατάσταση, καθώς φρόντισαν να μη λείψει τίποτε από τα παιδιά. Εξ άλλου οι μαθητές γνωρίζονταν ήδη από την επίσκεψη των Ισπανών στο Καρπενήσι, τέτοια εποχή πέρυσι και η στιγμή της συνάντησης στο αεροδρόμιο ήταν πολύ συγκινητική με αγκαλιές και φιλιά.

Θερμή υποδοχή

Την επόμενη μέρα (21 Μαΐου), πρώτη μέρα του προγράμματος, οι αποστολές περιηγήθηκαν λίγο στο Σαν Μπαρτολομέ, και επισκέφθηκαν τη νεόδμητη μεγάλη εκκλησία του χωριού που χτίστηκε με συνεισφορές της τοπικής κοινότητας η οποία ευημερεί λόγω της αγροτικής της παραγωγής (εσπεριδοειδή, αγκινάρες και κίτρινες κολοκύθες) αλλά και χάρη στη γειτνίασή της με παραδοσιακά ισπανικά θέρετρα. Λίγο αργότερα μετέβησαν στο Συνεδριακό Κέντρο όπου τους επιφυλάχθηκε θερμή υποδοχή και μέσα σε κλίμα συγκίνησης και ζεστής ατμόσφαιρας δόθηκαν αναμνηστικά, εκτελέσθηκαν διάφορα μουσικοκινητικά δρώμενα και παρουσιάστηκαν βίντεο από την πορεία του προγράμματος και τις επισκέψεις σε όλες τις χώρες. Το μεσημεριανό προσφέρθηκε δωρεάν στην καντίνα του σχολείου, και αυτό έγινε και όλες τις υπόλοιπες μέρες με πρωτοβουλία του Ισπανού συντονιστή του προγράμματος κ. Αντόνιο Θαμόρα Ουμπέντες.

Το απόγευμα όλες οι αποστολές επέστρεψαν στο συνεδριακό κέντρο όπου τα παιδιά παρουσίασαν τη δουλειά του προηγούμενου τριμήνου που έγινε στα σχολεία τους. Για μια ακόμη φορά οι Έλληνες μαθητές εντυπωσίασαν με την αρτιότητα της παρουσίασής τους και τα εξαιρετικά τους αγγλικά, καθώς η δουλειά που γίνεται στο 3ο Δημοτικό από όλους τους εκπαιδευτικούς είναι ολοφάνερη.

Η αποστολή στο Δημαρχείο

Την Τρίτη 22 Μαΐου, οι αντιπροσωπείες επισκέφθηκαν την πρωτεύουσα του Δήμου, Οριχουέλα, περπάτησαν στους δρόμους τους και συναντήθηκαν με τον δήμαρχο κ. Εμίλιο Μπασκουνιάνα με τον οποίο ο κ. Παρούτσας αντάλλαξε αναμνηστικά και του παρέδωσε επιστολή του δημάρχου Καρπενησίου. Η τελετή υποδοχής έγινε στην κεντρική αίθουσα του Δημαρχείου, με μεγάλη επισημότητα και οι επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να ξεναγηθούν στην ιστορική αίθουσα, να θαυμάσουν τα σύμβολα και τις σημαίες της πόλης και να ενημερωθούν για την μεγάλη σημασία που δίνουν οι Ισπανοί σε αυτά, καθώς κάθε χρόνο τα χρησιμοποιούν στις καθιερωμένες τους λιτανείες με την ευκαιρία των μεγάλων γιορτών και του προστάτη Αγίου της πόλης τους. Κατόπιν η επίσκεψη στην Οριχουέλα, (που θεωρείται θρησκευτική πρωτεύουσα της περιφέρειας, καθώς φιλοξενεί τον Επίσκοπο της περιοχής), συνεχίστηκε στα τοπικά θρησκευτικά μουσεία και το σπίτι του διάσημου ποιητή Μικέλ Χερνάντεζ ο οποίος έζησε στα χρόνια του εμφυλίου, καταγόταν από την πόλη και πάντα εμπνεόταν από αυτήν.

3

Πολυπολιτισμικά σχολικά θρανία

Η Τετάρτη 23 Μαΐου ήταν αφιερωμένη στο παιδαγωγικό κομμάτι της επίσκεψης. Οι μαθητές μπήκαν στις αίθουσες και παρακολούθησαν τα μαθήματα του σχολείου, ενώ οι εκπαιδευτικοί περιηγήθηκαν τους χώρους του, έμαθαν για το ισπανικό εκπαιδευτικό σύστημα και ενημερώθηκαν για τις τελευταίες εξελίξεις στον χώρο της παιδαγωγικής επιστήμης. Εντύπωση προκάλεσε σε όλους το δημοκρατικό κλίμα με το οποίο διοικεί το σχολείο του ο κ. Θαμόρα Ουμπέντες, καθώς και την πολυπολιτισμική προσέγγιση που ακολουθεί, καθώς στο σχολείο φοιτούν παιδιά μεταναστών από πολλές αφρικανικές χώρες, αλλά και χώρες των Βαλκανίων. Οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με τους Ισπανούς συμμαθητές τους, έκαναν φιλίες και έπαιξαν στο προαύλιο με την ψυχή τους, ενώ αργότερα τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι μαθητές παρακολούθησαν μάθημα χορού, όπου διδάχθηκαν το κλασικό ισπανικό φλαμένκο. Μετά το μεσημεριανό επισκέφθηκαν ένα μουσικό σχολείο της διπλανής κωμόπολης Αλμοραντί, όπου παρακολούθησαν ένα μικρό κονσέρτο που δόθηκε προς τιμήν τους από τους μαθητές του σχολείου αυτού, ενώ τραγούδησαν όλοι μαζί τον ύμνο του προγράμματος ΑΡΣ ΛΟΝΓΚΑ.

Για την Ευρώπη

Την Πέμπτη 24 Μαΐου την τιμητική της είχε η Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι μεγάλες τάξεις του ισπανικού σχολείου μαζί με τα μέλη των αποστολών μετέβησαν στο Γραφείο Πνευματικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης που έχει έδρα στο Αλικάντε. Εκεί, χτυπάει η καρδιά του ευρωπαϊκού και διεθνούς εμπορίου, διότι είναι η υπηρεσία στην οποία κατατίθενται τα εμπορικά σήματα και οι πατέντες που ισχύουν σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και στον κόσμο. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν το εργασιακό περιβάλλον το οποίο πληροί τις υψηλότερες δυνατές προδιαγραφές, να μάθουν για τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να κατοχυρώσουν μια ιδέα τους όταν έρθει η ώρα να μπουν στην αγορά εργασίας αλλά και να μάθουν ένα σωρό πράγματα για την ιστορία της Ευρώπης και την πορεία του ευρωπαϊκού εγχειρήματος. Η επίσκεψη αυτή είχε ιδιαίτερη σημασία διότι ακόμη και στην Ισπανία είναι πολύ δύσκολο τα σχολεία να γίνουν δεκτά για ξενάγηση και ο λόγος που έγιναν δεκτές οι αποστολές ήταν ότι αποτελούσαν μέλη προγράμματος Erasmus. Ήταν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για όλους να δουν από κοντά τα αποτελέσματα της ειρηνικής συνύπαρξης των ευρωπαϊκών λαών και το πόσο επηρεάζει την καθημερινότητά μας η συμμετοχή στην Ενωμένη Ευρώπη, το οποίο οι Βρετανοί μόλις τώρα αρχίζουν να συνειδητοποιούν, καθώς αποφάσισαν να βγουν από αυτήν. Το βράδυ ακολούθησε το αποχαιρετιστήριο δείπνο όπου μέσα σε ατμόσφαιρα μεγάλης συγκίνησης μοιράστηκαν τα αναμνηστικά και τα επίσημα βεβαιωτικά έγγραφα.

4

Η Παρασκευή ήταν η τελευταία μέρα του προγράμματος και ήταν κυρίως τουριστικού ενδιαφέροντος καθώς οι αποστολές επισκέφθηκαν το Έλτσε, την αποκαλούμενη και "πόλη των Φοινίκων". Είναι η μόνη ευρωπαϊκή πόλη που διαθέτει ένα δάσος από 100.000 φοίνικες, πολύ προσεγμένους αλλά και με μεγάλη πολιτιστική ιστορία, καθώς αποτελούσε ανέκαθεν σταυροδρόμι πολιτισμών και θρησκειών, ήδη από τον Μεσαίωνα. Οι επισκέπτες περπάτησαν στους δρόμους της, επισκέφθηκαν την Βασιλική της Αγίας Μαρίας, έναν υπέροχα διακοσμημένο ναό, τον μοναδικό στον καθολικό κόσμο όπου κάθε καλοκαίρι τελείται ένα θεατρικό δρώμενο σε σχέση με την κοίμηση της Θεοτόκου.

2

Σαν δικά τους παιδιά

Στο σημείο αυτό πρέπει να τονίσουμε ότι και στην Ισπανία, όπως και στις άλλες χώρες, οι μαθητές όλων των αποστολών φιλοξενήθηκαν σε σπίτια Ισπανών συμμαθητών τους, οι οικογένειες των οποίων επιλέχθηκαν από τους διοργανωτές. Η φιλόξενη διάθεση και η υπευθυνότητα που υπέδειξαν ήταν και στην περίπτωση αυτή υποδειγματική. Για πέντε μέρες άνοιξαν την αγκαλιά τους και τους φέρθηκαν σαν να ήταν δικά τους παιδιά και κατά τον αποχαιρετισμό στο αεροδρόμιο τα δάκρυα δεν έλειψαν από κανέναν.

Αν και το μεγαλύτερο διάστημα της μέρας οι μαθητές ήταν μαζί με τους δασκάλους τους ακολουθώντας το πρόγραμμα, άρκεσαν δύο απογεύματα και μερικές διανυκτερεύσεις για να δημιουργήσουν μια ιδιαίτερα θερμή ατμόσφαιρα και να καταρρίψουν στερεότυπα που χρειάζονται χρόνια για να δημιουργηθούν. Αυτός είναι άλλωστε και ο απώτερος στόχος και η βασική ιδέα του προγράμματος Εράσμους: να φέρει πιο κοντά τους ευρωπαίους πολίτες και να τους κάνει να επικεντρωθούν σε ό,τι τους ενώνει παραμερίζοντας τις διαφορές, είτε αυτές είναι πολιτισμικές είτε οικονομικές.

5

Οι δηλώσεις των εκπαιδευτικών

Σε ερώτησή μας, σχετικά με την εμπειρία της, η εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής κα Κωνσταντία Μπάρλα μας δήλωσε: «Κατ' αρχάς θα ήθελα να εκφράσω τις ευχαριστίες μου τόσο στον διευθυντή του σχολείου μας όσο και τον υπεύθυνο των Σχολικών Δραστηριοτήτων που μας έδωσαν την ευκαιρία να επισκεφθούμε μια άλλη χώρα και να δούμε με τα μάτια μας πώς λειτουργεί το εκπαιδευτικό τους σύστημα. Για μας ήταν μια σημαντική εμπειρία που μας απέδειξε ότι παρ' όλο που γκρινιάζουμε συνεχώς για την κατάσταση στη χώρα μας, το εκπαιδευτικό μας σύστημα στέκεται επάξια -αν όχι καλύτερα- μπροστά στα συστήματα άλλων χωρών και δίνει στους μαθητές μας τα εφόδια που χρειάζονται για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις του μέλλοντος».

Στο ίδιο πλαίσιο η δασκάλα της Έκτης Τάξης κ. Θεοδώρα Τζιοβάρα που συνόδευσε τους τρεις μαθητές στο ταξίδι τόνισε: «Πέρα από την ευκαιρία που δόθηκε στους μαθητές μας να ταξιδέψουν στο εξωτερικό, χωρίς τους γονείς τους έτσι ώστε να μπορέσουν να αυτονομηθούν και να πιστέψουν στις δυνάμεις τους, πιστεύω πως το μεγαλύτερο κέρδος τους ήταν οι σχέσεις φιλίας που δημιούργησαν και που πρόκειται να διατηρηθούν για πολλά χρόνια ακόμη, όχι μόνο ανάμεσα στα ίδια τα παιδιά αλλά και τις οικογένειές τους. Αυτός άλλωστε είναι και ο στόχος αυτών των προγραμμάτων: να φέρουν πιο κοντά τους πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να χτίζουν γέφυρες που ενώνουν, αντί να υψώνουν τείχη που χωρίζουν τους λαούς».

Συμπεράσματα και η επόμενη ημέρα

Τέλος, ο τοπικός συντονιστής Διονύσης Παρούτσας δήλωσε:

«Η επίσκεψη στην Ισπανία ήταν η τελευταία στο πρόγραμμα ΑΡΣ ΛΟΝΓΚΑ που είχε ως κύριο αντικείμενό του την τέχνη και τον πολιτισμό και το πώς αυτοί οι δύο άξονες μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην εκπαίδευση ώστε να φέρουν πιο κοντά μαθητές και εκπαιδευτικούς από άλλες χώρες. Ήταν το πρώτο παρόμοιο πρόγραμμα που υλοποιήθηκε στην Ευρυτανία, υπό την ευθύνη μου ως υπεύθυνος Σχολικών Δραστηριοτήτων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, σε αγαστή συνεργασία με τον διευθυντή του 3ου Δημοτικού Σχολείου ο οποίος είχε και την αρχική ιδέα να υποβάλλουμε την αίτηση. Τα μακροπρόθεσμα αποτελέσματά του αναμένεται να αρχίσουν να φαίνονται τα επόμενα χρόνια και θεωρώ ότι θα είναι πολύ σημαντικά.

Ήδη το 3ο Δημοτικό έχει υποβάλλει, αυτόνομα, αίτηση συμμετοχής για τον επόμενο κύκλο που αρχίζει τον Σεπτέμβριο, με θέμα την Φιλαναγνωσία, ενώ ξεκινάμε και νέα συνεργασία με το 1ο Δημοτικό Σχολείο με το οποίο υποβάλλαμε αίτηση για έγκριση προγράμματος Αγωγής Υγείας που έχει να κάνει την ψυχική υγεία και τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών που θα συμμετέχουν. Ελπίζουμε η προσπάθεια να ευοδωθεί, καθώς ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος και οι αιτήσεις πλέον είναι ιδιαίτερα ποιοτικές και απαιτητικές. Οι συνεργαζόμενες χώρες των δύο σχολείων καλύπτουν σχεδόν ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ήπειρο, από την Πορτογαλία μέχρι την Λιθουανία και από την Πολωνία μέχρι και τη χώρα μας. Το ύψος της χρηματοδότησης στα νέα προγράμματα είναι μεγαλύτερο και μπορεί να φτάσει μέχρι και τις 30.000 ευρώ ανά σχολείο. Για να υπάρξει ένα μέτρο σύγκρισης σας αναφέρω ότι το τρέχον πρόγραμμα έφτασε τις 19.000 ευρώ. Περιμένουμε τις εγκρίσεις μέχρι το τέλος του καλοκαιριού και ευελπιστούμε πως αν εγκριθούν και τα δύο τα οφέλη θα είναι μεγάλα όχι μόνο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς αλλά και για την τοπική κοινωνία γενικότερα, καθώς θα την επισκεφθούν πάνω από 100 άτομα συνολικά, δρώντας πολλαπλασιαστικά ως προς τη διαφήμιση του τουριστικού μας προϊόντος σε πανευρωπαϊκό επίπεδο».