Δευτέρα, 6 Ιουλίου 2020

ev media-logomenoume-asfaleis

(ΦΩΤΟ) Στα χώματα της Μεγάλης Ελλάδας το 1o Δημοτικό. Εκπαιδευτική επίσκεψη στην Ιταλία στο πλαίσιο του Erasmus+

από την έντυπη έκδοση

Τρεις δάσκαλοι και πέντε μαθητές του 1ου Δημοτικού Σχολείου Καρπενησίου βρέθηκαν στην Κατάνια της Σικελίας, όπου επισκέφθηκαν πόλεις και ιστορικά μνημεία του νησιού, είδαν από κοντά το ελληνικό στοιχείο που συναντά κάθε επισκέπτης όπου κι αν κοιτάξει γύρω του, ενώ επισκέφθηκαν και την Αίτνα, το μεγαλύτερο και υψηλότερο ενεργό ηφαίστειο της Ευρώπης.4

Στην πόλη Κατάνια της Ιταλίας

Από τις 2 ως τις 6 Δεκεμβρίου 2019, εκπαιδευτικοί και μαθητές του 1ου Δημοτικού Σχολείου Καρπενησίου, συμμετείχαν στην πέμπτη διεθνή συνάντηση Μάθησης Διδασκαλίας και Εκπαίδευσης που πραγματοποιήθηκε στο Δημοτικό Σχολείο Dante Alligieri, στην Κατάνια της Σικελίας με το πρότζεκτ HEAL (Αγωγή Υγείας και Εκπαίδευση) στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+.

Από την Ιταλία συμμετείχαν 20 εκπαιδευτικοί, 100 μαθητές και 200 πολίτες (γονείς και  κάτοικοι της πόλης) ενώ η Ελλάδα εκπροσωπήθηκε από τον διευθυντή του Σχολείου κ. Σιδέρη Μοτσιόλα, και τις εκπαιδευτικούς Κωνσταντία Κοντομήτρου και Αμαλία Μπίκα. Επίσης συμμετείχαν οι μαθητές Αλέξανδρος Γεμενής, Μάρθα Κελεσίδου, Θεοδώρα Λελούδη και Νικήτας Ράικος. Το κόστος της μετακίνησης από το Καρπενήσι στην Αθήνα, όπως και όλων των προηγούμενων αποστολών, κάλυψε η Αντιπεριφέρεια Ευρυτανίας μέσω του Οργανισμού Πολιτιστικής Ανάπτυξης Στερεάς Ελλάδας (ΟΠΑΣΤΕ), με τον αντιπεριφερειάρχη Άρη Τασιό να φροντίζει με τον τρόπο αυτό την εξοικονόμηση πόρων από το πρόγραμμα, ώστε να ταξιδεύουν περισσότερα παιδιά κάθε φορά από αυτά που είχαν προβλεφθεί αρχικά.

Ιταλική εμπειρία

Η Κατάνια είναι μια βασανισμένη πόλη, που έχει μεγάλη θέση στην καρδιά των Ιταλών. Η Αίτνα, ο ομφαλός της, το μεγάλο της ατού και ο χειρότερος εχθρός της, την κατέστρεψε τελευταία φορά το 1669. Καταστράφηκε 9 φορές από σεισμούς, εκρήξεις, επιδρομές, ανοικοδομήθηκε 9 φορές και οι φήμες λένε ότι κάθε φορά είναι πιο όμορφη από πριν. Η σημερινή εκδοχή είναι αποτέλεσμα της τελευταίας δόμησης του 1693, όταν ένας σεισμός ισοπέδωσε την πόλη, και γι’ αυτό οι δρόμοι είναι μεγάλοι, χωρίς τα μικρά στενάκια του υπόλοιπου νησιού. Όμως η Κατάνια έχει επικρατήσει να λέγεται «Citta Nera» (Μαύρη πόλη) μιας και η σκούρα λάβα του ηφαιστείου και ο βασάλτης που παράγεται από αυτή αποτέλεσε υλικό δόμησης.

Το βασικό θεωρητικό υπόβαθρο της επίσκεψης αφορούσε τις εξαρτήσεις και την κατάχρηση εξαρτησιογόνων ουσιών αλλά και της υπέρμετρης χρήσης του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Οι Ιταλοί οικοδεσπότες είχαν ετοιμάσει ένα εντατικό και ποικίλο εκπαιδευτικό και πολιτιστικό πρόγραμμα πέντε ημερών και με την επιστροφή τους, οι μαθητές θα περιγράψουν την εμπειρία τους, στους συμμαθητές τους.

Την πρώτη ημέρα, Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου, οι αποστολές συνάντησαν τη διεύθυνση, τους δασκάλους και τους μαθητές του Ιταλικού σχολείου και αφού αντάλλαξαν χαιρετισμούς και δώρα, περιηγήθηκαν στους χώρους του, ενώ οι ντόπιοι μαθητές επεφύλασσαν και μια ευχάριστη έκπληξη με ένα μικρό θεατρικό δρώμενο. Αργότερα πραγματοποιήθηκε η επίσημη τελετή υποδοχής, στην οποία συμμετείχε η ορχήστρα του σχολείου αποτελούμενη από πολλά πνευστά και έγχορδα και η οποία παρουσίασε ένα μικρό κονσέρτο.

1

Στη συνέχεια, οι μαθητές παρουσίασαν υπό τύπον τηλεοπτικού πάνελ την κατάσταση που επικρατεί στην κάθε μια από τις συμμετέχουσες χώρες (Βουλγαρία, Ελλάδα, Ιταλία, Λιθουανία, Πολωνία και Τουρκία), στο μεγάλο ζήτημα των εξαρτήσεων. Κάποια παιδιά έπαιξαν τον ρόλο του τηλεπαρουσιαστή, άλλα των δημοσιογράφων και οι συμμαθητές τους απαντούσαν σε ζητήματα που αφορούσαν τα ναρκωτικά, το τσιγάρο και το ποτό, την εξάρτηση από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και τον τζόγο. Οι Έλληνες μαθητές για μια φορά ακόμη απέδειξαν το επίπεδο της γλωσσικής τους επάρκειας στα Αγγλικά, ενώ και το περιεχόμενο των απαντήσεών τους ήταν επιστημονικά εδραιωμένο και χωρίς περιττές λεπτομέρειες.

Το απόγευμα οι αποστολές περιηγήθηκαν στην πόλη και επισκέφθηκαν το μεσαιωνικό μοναστήρι των Βενεδικτίνων, το οποίο τώρα λειτουργεί ως πανεπιστήμιο, στο οποίο εντυπωσιάστηκαν από την σύγχρονη λειτουργικότητα ενός τόσο παλαιού κτηρίου, το οποίο μάλιστα διασώθηκε και από μια έκρηξη της Αίτνας, πριν από 300 χρόνια.

Η δεύτερη μέρα, Τρίτη 3 Δεκεμβρίου, περιελάμβανε ένα ταξίδι στην κοντινή Ταορμίνα, ένα σημαντικό τουριστικό πόλο έλξης της σύγχρονης Ιταλίας, αλλά και ένα αξιοθαύμαστο ιστορικό μνημείο, στο οποίο έχει εγγραφεί το πέρασμα της Ιστορίας από τον 8ο αιώνα π.Χ. Ιδιαίτερα το αποκαλούμενο Ελληνικό Θέατρο, το οποίο σώζεται σε καλή κατάσταση ως τις μέρες μας έδωσε για μια ακόμη φορά την ευκαιρία στους Έλληνες να αισθανθούν περήφανοι για τον πολιτισμό τους και την παρουσία τους στην Σικελία. Καθώς μάλιστα η ξεναγός ήταν ένθερμη λάτρης της ελληνικής κουλτούρας, δεν σταμάτησε ούτε στιγμή να εκθειάζει την υπεροχή της και τα χαρακτηριστικά της έναντι των πολιτισμών που ακολούθησαν. Στην επιστροφή έγινε μια μικρή στάση το «Ατσικαστέλλο», ένα γραφικό ψαροχώρι όπου λέγεται ότι ζούσαν οι Κύκλωπες που συνάντησε ο Οδυσσέας στις περιπλανήσεις του. Εκεί μάλιστα υπάρχουν ακόμη οι βράχοι που πέταξε ο Πολύφημος όταν τον τύφλωσε ο πολυμήχανος ήρωας.

Η τρίτη ημέρα, Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου ήταν η ημέρα επίσκεψης στο Δημαρχείο της Κατάνια. Ένα κτήριο πραγματικό μουσείο, με τεράστιες τοιχογραφίες του 19ου αιώνα που αναπαριστούν διάφορες στιγμές της Ιταλικής Ιστορίας καθώς και εξαίρετα δείγματα γλυπτικής τέχνης. Τις αποστολές υποδέχθηκε η υπεύθυνη Εκπαιδευτικών θεμάτων του Δήμου Μπάρμπαρα Μιραμπέλλα. Αυτό είναι το σχολείο που θέλουμε, που αποτελείται από σχέσεις, πολιτιστικές ανταλλαγές, ανοίγματα, περιέργεια, γνώση - δήλωσε η κ. Μιραμπέλλα απευθυνόμενη στους μαθητές που κάθισαν στα έδρανα της αίθουσας του Δημοτικού συμβουλίου.2

Το απόγευμα πραγματοποιήθηκαν στο σχολείο τέσσερα εργαστήρια με θέμα την αποφυγή των εξαρτήσεων μέσω διάφορων μεθόδων, όπως είναι το θέατρο, το τραγούδι, η συγγραφή κώδικα και η γραφιστική μέσω υπολογιστών. Στα εργαστήρια συμμετείχαν εκπαιδευτικοί και μαθητές ταυτόχρονα ενώ οι Ιταλοί είχαν ετοιμάσει ειδικές υποστηρικτικές ομάδες για όσους θα αντιμετώπιζαν δυσκολίες είτε στη γλώσσα είτε στις τεχνολογικές υποδομές.

Η τέταρτη ημέρα, Πέμπτη 5 Δεκεμβρίου, συνεχίστηκε με ένα σεμινάριο για τους εκπαιδευτικούς και δραστηριότητες στο σχολείο για τους μαθητές. Στο σεμινάριο μίλησε μια υψηλού κύρους ψυχολόγος και το αντικείμενό της ήταν «Ο ρόλος των εκπαιδευτικών στην διαχείριση των εθισμών». Τα δεδομένα που παρουσίασε για την κατάσταση σε ευρωπαϊκό επίπεδο ήταν πολύ ενδιαφέροντα και η συζήτηση που ακολούθησε επέτρεψε την ανταλλαγή απόψεων από την κάθε γωνιά της Γηραιάς Ηπείρου. Το απόγευμα όλες οι αποστολές επισκέφθηκαν το Εθνικό Ινστιτούτο Γεωφυσικής και Ηφαιστειολογίας, όπου παρακολούθησαν μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα προβολή για την ιστορία και τη δραστηριότητα του ηφαιστείου της Αίτνας που απέχει από την πόλη γύρω στα 70 χιλιόμετρα και είναι το πιο ενεργό ηφαίστειο της Ευρώπης. Οι μαθητές επισκέφθηκαν επίσης και το κέντρο ελέγχου του Ινστιτούτου όπου είδαν μπροστά στα μάτια τους να καταγράφεται η σεισμική δραστηριότητα της Σικελίας, αλλά και όλης της νότιας Μεσογείου.

Η πέμπτη ημέρα, Παρασκευή 6 Δεκεμβρίου, ήταν η μέρα επίσκεψης στη Αίτνα. Οι επισκέπτες ανέβηκαν σε υψόμετρο 2200 μέτρων όπου μπόρεσαν να διαπιστώσουν με τα ίδια τους τα μάτια τι σημαίνει ηφαιστειακή έκρηξη και τι είναι η ροή της λάβας, η οποία καταστρέφει ό,τι βρει στο διάβα της απλά και μόνο για να μετατραπεί σε διάστημα 100 χρόνων σε μια νέα αρχή για τη φύση και τη βλάστηση.

3

Το ταξίδι αυτό αποτέλεσε το πέμπτο του προγράμματος Εράσμους που υλοποιεί το 1ο Δημοτικό Σχολείο. Η επόμενη επίσκεψη, στην Πολωνία αυτή τη φορά, έχει προγραμματιστεί για τις αρχές Μαρτίου και οι τέσσερις μαθητές που θα την επισκεφθούν έχουν επιλεγεί ήδη. Η συμμετοχή των παιδιών σε τέτοιου είδους δράσεις είναι αναμφισβήτητα μια εξαιρετικά χρήσιμη και ευχάριστη εμπειρία που αφήνει αξέχαστες αναμνήσεις στη ζωή τους και τους δίνει τα εφόδια να κινηθούν σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο και πολυπολιτισμικό περιβάλλον στο μέλλον.5