Greek Albanian English French German Italian Portuguese Russian Spanish Turkish
Παρασκευή, 21 Σεπτεμβρίου 2018

ev media-logo


Οδηγίες και μυστικά για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις

Τα παιδιά της Τρίτης Λυκείου, δίνουν αυτές της μέρες τον τελικό τους αγώνα. Ή τουλάχιστον έτσι νομίζουν αυτά και οι γονείς τους. Και δεν ξέρουν ότι αυτός είναι απλά ο ΠΡΩΤΟΣ πραγματικός αγώνας της ζωής τους! Δεν πειράζει όμως.... Σε όλη τη γη, αυτή την εποχή, με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο οι μαθητές διαγωνίζονται για την είσοδό τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Κατά συνέπεια, το μόνο που έχουμε να κάνουμε, αντί να τους λέμε συνέχεια πόσο "ανώφελο" είναι να αγχώνονται και πόσο ανούσιες είναι οι εξετάσεις για το μέλλον τους, καλά θα ήταν να τους δίναμε κάτι χρησιμότερο. Έτσι κι αλλιώς, είτε τους λέμε να μην αγχώνονται είτε όχι, το... δικό μας άγχος είναι το χειρότερο παράδειγμα.

Προκειμένου λοιπόν να συμβάλλουμε όσο γίνεται σε αυτή την προσπάθεια προτιμήσαμε σήμερα, αντί για ένα πολιτικό σχόλιο που θα πήγαινε χαμένο στην πολυφωνία των ημερών, να παραθέσουμε κάποιες οδηγίες προς τους υποψήφιους φοιτητές, όπως σταχυολογήθηκαν από την ιστοσελίδα www.eduklimaka.gr.

Έχουμε και λέμε λοιπόν:

Κατ΄αρχήν αποφύγετε να διαβάσετε όλα τα θέματα από την αρχή.

Αρκετοί μαθητές μόλις παίρνουν τα θέματα, κοιτάζουν κατευθείαν το τελευταίο θέμα για να διαπιστώσουν πόσο δύσκολο είναι. Αν όντως είναι δύσκολο, τότε τους απογοητεύει, τους καταστρέφει τη διάθεση και συνήθως κάνουν λάθη μετά από αυτό ακόμα και σε θέματα που γνωρίζουν.

Έτσι, κοιτάμε το πρώτο θέμα-ερώτημα και μόνο. Αν είμαστε σίγουροι ότι το ξέρουμε, το γράφουμε και πηγαίνουμε στο επόμενο. Αν δεν είμαστε σίγουροι το αφήνουμε και πηγαίνουμε στο επόμενο.

Σκοπός είναι να γράφουμε πάντα τα θέματα που γνωρίζουμε.

Έτσι όταν φτάσουμε στο τέταρτο θέμα θα έχουμε συγκεντρώσει ήδη αρκετές μονάδες, θα έχουμε εξασκηθεί στην προσέγγιση των θεμάτων, και θα έχουμε καλύτερη ψυχολογία για τα επόμενα θέματα. Όταν περάσουμε όλα τα θέματα από μία φορά (είτε τα γράψαμε είτε όχι), επιστρέφουμε σε όσα αφήσαμε, επιλέγοντας από αυτά που έμειναν όποιο θεωρούμε πλέον πιο εύκολο.

Ερωτήσεις που φαίνονται γνωστές και εύκολες, χρειάζονται περισσότερη προσοχή

Συχνά σε ερωτήσεις που μας φαίνονται γνωστές - εύκολες δεν δίνουμε την απαραίτητη προσοχή και απαντάμε σχεδόν απερίσκεπτα και γρήγορα. Έτσι όμως ξεφεύγουν ορισμένες λεπτομέρειες της ερώτησης. Μία λέξη που λείπει ή άλλαξε ίσως να διαφοροποιεί όλο το πνεύμα της ερώτησης!

Χρησιμοποιείστε λειτουργικά το πρόχειρο (τις τελευταίες σελίδες του τετραδίου)

Δεν υπάρχει κάποιος κανόνας για το αν πρέπει πρώτα λύνουμε τα θέματα στο πρόχειρο ή όχι. Κάθε μαθητής διαμορφώνει το δικό του τρόπο. Εάν είναι σίγουρος για την απάντηση μπορεί να απαντήσει κατ' ευθείαν στο καθαρό. Αν όχι, τότε μάλλον θα δοκιμάσει στο πρόχειρο.

Έτσι, στην έκθεση επιλέγουμε τα επιχειρήματα που θα χρησιμοποιήσουμε, αλλά και τη σειρά με την οποία θα τα παρουσιάσουμε, ενώ στα μαθηματικά, ελέγχουμε με πράξεις, αν η σκέψεις μας οδηγούν στο ζητούμενο.

Προσέξτε την εμφάνιση του γραπτού σας

Είναι γεγονός πως οι περισσότεροι μαθητές σήμερα, δυστυχώς δεν γνωρίζουν πως πρέπει να γράφουν ένα διαγώνισμα, ώστε να έχει πλήρη και ολοκληρωμένη μορφή.

Συνήθως παραδίδονται γραπτά, πολλές φορές ανορθόγραφα, με ελλείψεις και λάθη στη γραμματική, σαφώς μη εμφανίσιμα και αρκετές φορές με ασυναρτησίες και ασύνδετες σκέψεις. Βέβαια δεν υπάρχουν μονάδες για την εμφάνιση του γραπτού, επηρεάζουν όμως σημαντικά τους βαθμολογητές, όπου μέσα στο 'χάος' ξεχωρίζει ένα προσεγμένο γραπτό.

Σε αυτήν την κατεύθυνση προσέξτε λίγο τα γράμματα που κάνετε (ιδίως στην πρώτη σελίδα η οποία είναι η βιτρίνα του γραπτού). Είναι τα σχήματα καθαρά και μεγάλα ή πρόκειται για προχειροδουλειά; Χρησιμοποιείτε όργανα για να κάνετε σχήματα ή τα κάνετε με το χέρι; Ξεχωρίζουν οι προτάσεις και οι παράγραφοι στα όσα γράφετε; Μήπως έχετε την τάση να γράφετε και έξω από τα περιθώρια των σελίδων ή να στριμώχνετε τις λέξεις για να χωρέσουν όλα σε μία σειρά;  Και το πιο σημαντικό. Αφήνετε 2-3 κενές σειρές ανάμεσα στα ερωτήματα και τα θέματα για να ξεχωρίζουν.

Κατανοήστε την "φιλοσοφία" του τρόπου απάντησης

Στην αρχή κάθε απάντησης, πάντα αναφέρουμε ποιο ερώτημα αναπτύσσουμε (Θέμα 1β.).

Σαφώς και δεν χρειάζεται να γράφουμε τις απαντήσεις με τη σειρά. Μπορούμε να ξεκινήσουμε από το "Θέμα 1γ" να συνεχίσουμε στο "Θέμα 4β" και μετά να επιστρέψουμε στο "Θέμα 1α". Για αυτό το λόγο είναι σημαντικό να αναφέρουμε ποιο θέμα αναπτύσσουμε. Μην θεωρείτε πως είναι υποχρέωση του βαθμολογητή να βρει τι κάνετε και τι εννοείτε.

Αν αργότερα ενώ απαντήσατε στο "θέμα 3β" θελήσετε να συμπληρώσετε κάτι που θυμηθήκατε στο "θέμα 2α" που έχετε ήδη γράψει προηγουμένως και δεν έχει χώρο, δεν βάζουμε αστεράκια σαν παραπομπές. Επιστρέψτε στο τέλος στο "Θέμα 2α" και συμπληρώστε κάποια παραπομπή όπως "συνεχίζεται μετά το θέμα 3β" ή κάτι παρόμοιο. Μετά το "θέμα 3β", ξεκινήστε καινούργια παράγραφο και σημειώστε ότι πρόκειται για τη "Συνέχεια του ερωτήματος 2α'"

Στην ουσία δεν αφήνουμε τίποτα στην τύχη. Εξηγούμε ο,τιδήποτε κάνουμε, βάζουμε τίτλους και αναφορές και στην ουσία προσπαθούμε να κάνουμε τη δουλειά του βαθμολογητή λίγο πιο εύκολη.

Δεν υπάρχει θέμα του οποίου δεν γνωρίζετε την απάντηση!

Είναι δυνατό να γνωρίζουν όλοι οι μαθητές όλες τις απαντήσεις; Σαφώς και όχι. Αρκετά συχνά σε κάποια ερωτήματα δεν ξέρουμε τί να γράψουμε είτε επειδή δεν διαβάσαμε τη συγκεκριμένη ενότητα, είτε επειδή 'κόλλησε το μυαλό'.

Το ζήτημα είναι πως ακόμα και σε θέματα που δεν γνωρίζετε την απάντηση, σίγουρα έχετε κάποιες ιδέες.

Η παρότρυνση η δική μας είναι να γράφετε αυτές τις ιδέες σας.

Μην αφήνετε κανένα θέμα κενό. Αν αφήσετε κάποιο θέμα χωρίς απάντηση, το σίγουρο είναι ότι δεν πρόκειται να πάρετε καμία μονάδα σε αυτό. Αν γράψετε κάτι, που ίσως να θεωρείτε ότι είναι και λάθος, δεν έχετε να χάσετε απολύτως τίποτε!

Αν όμως αυτό που γράφετε είναι μέρος της απάντησης, τότε σίγουρα θα πάρετε και τις μονάδες που του αναλογούν.

Εκτός να θέλετε και εσείς να μένετε με το παράπονο ότι το είχατε στο πρόχειρο σωστό, αλλά δεν ήσασταν σίγουρος/η και για αυτό δεν το περάσατε στο καθαρό.

Όταν τελειώσετε και με το τελευταίο ερώτημα, μη σηκωθείτε να φύγετε αμέσως.

Αφού τελειώσατε καθίστε λίγο ακόμα. Ηρεμήστε, χαλαρώστε και ρίξτε ακόμα μία ματιά στα θέματα. Κάνετε έναν έλεγχο αν απαντήσατε όντως σε όλα τα θέματα όπως νομίζετε. Μήπως ξεχάσατε να γράψετε κάποιο θέμα ή κάποιο ερώτημα, ενώ έχετε την εντύπωση ότι το έχετε γράψει. Αν διαπιστώσατε ότι θέλετε να προσθέσετε κάτι, έχετε το χρόνο για να το κάνετε.

Αν δεν διαπιστώσατε καμία εκκρεμότητα της τελευταίας στιγμής, μπορείτε να αποχωρήσετε ήρεμοι και χαλαροί.