Σάββατο, 21 Σεπτεμβρίου 2019

ev media-logo

Εργολαβικό... λαχείο. Με 800.000 ευρώ για 30 μήνες το "χρυσό" συμβόλαιο για την σήραγγα Τυμφρηστού

"Ουσιαστική συντήρηση 10ετιας" προβλέπει ο προϋπολογισμός της νέας σύμβασης για την συντήρηση και λειτουργία της σήραγγας Τυμφρηστού, σύμφωνα με την Τεχνική Υπηρεσία της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, η οποία θεωρεί το ποσό "λογικό"

siragga ergazomenoi

Αρχές Ιανουαρίου 2011. Στον δρόμο βρέθηκαν ξαφνικά οι εργαζόμενοι υπάλληλοι του τότε εργολάβου, μετά από 6 ή ακόμη και 9 χρόνια εργασίας -αποτέλεσμα συνεχών ανανεώσεων των συμβάσεων του εργολάβου- διεκδικώντας το δικαίωμα στην εργασία, προχωρώντας μάλιστα και σε κινητοποιήσεις. Μήπως πρέπει τελικά να υπάρξει μια πιο σοβαρή αντιμετώπιση του θέματος με την πρόσληψη μόνιμου προσωπικού και την λειτουργία της σήραγγας από την περιφέρεια;


Ποικίλα σχόλια προκάλεσε στην κοινή γνώμη το ρεπορτάζ της εφημερίδας για το "χρυσό συμβόλαιο εν καιρώ κρίσης" προϋπολογισμού 800.000 ευρώ, σχετικά με τον διαγωνισμό, για την συντήρηση και λειτουργία της σήραγγας Τυμφρηστού για 30 μήνες, ο οποίος θα διεξαχθεί την Τρίτη 18 Δεκεμβρίου στη Λαμία

Στο έργο της συντήρησης της σήραγγας συντελείται, εδώ και χρόνια, μια κατασπατάληση δημόσιων πόρων. Το φαινόμενο υπήρχε πάντα, αλλά αναδείχτηκε τώρα, την εποχή της κρίσης, και ο λόγος είναι ένας. Δεν γίνεται να συνεχίζουν να προϋπολογίζονται ακόμη και σήμερα, εργολαβικά έργα με τιμές εποχής των “παχιών αγελάδων”. Στην κατασπατάληση των πόρων του δημοσίου, προφανώς, ευθύνονται όλοι.

Ο επερχόμενος διαγωνισμός για την λειτουργία του τούνελ, για τους επόμενους 30 μήνες, σύμφωνα με την διακήρυξη, αποτελεί τρανό παράδειγμα της κρατικής... "άγνοιας" περί των νέων οικονομικών δεδομένων ή αλλιώς του ανεξήγητου "φουσκωμένου" προϋπολογισμού του έργου.

Ο διαγωνισμός, με προϋπολογισμό 800.000 ευρώ, θα διεξαχθεί στη Λαμία, στα γραφεία της Τεχνικής Υπηρεσίας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, την Τρίτη 18 Δεκεμβρίου. Η λειτουργία της σήραγγας το τρέχον έτος ανατέθηκε με 300.000 ευρώ. Ο ανάδοχος εργολάβος ανέλαβε το έργο με έκπτωση περίπου 10%. {div float:right}{module Google (Τετράγωνο 300χ250 κειμενο)}{/div}

Ο προϋπολογισμός
του έργου
Ο προϋπολογισμός του νέου έργου χωρίζεται σε δύο τμήματα. Το πρώτο αφορά την λειτουργία της σήραγγας, συνολικού προϋπολογισμού 450.000 ευρώ και το δεύτερο αφορά τη συντήρησή της, προϋπολογισμού 140.506,87 ευρώ.

Στα παραπάνω ποσά των δύο κατηγοριών, συνολικά 590.506,87 ευρώ, η Τεχνική Υπηρεσία προσθέτει και ένα "άυλο" ποσό 59.899,63 ευρώ με τίτλο "Απολογιστικές δαπάνες". Νέο σύνολο, χωρίς ΦΠΑ, 650.406,50 ευρώ Ο τελικός προϋπολογισμός προσθέτοντάς τον, ο οποίος ανέρχεται στις 149.593,50 ευρώ, καταλήγει στις 800.000 ευρώ.

Να σημειωθεί ότι κανένα άλλο κόστος δεν περιλαμβάνεται στη σύμβαση. Δηλαδή το κόστος του ρεύματος, για παράδειγμα, προς τη ΔΕΗ αποτελεί πάγιο έξοδο και πληρώνεται από την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας.

Η λειτουργία...
Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του νέου διαγωνισμού, το λειτουργικό κόστος της σήραγγας  ανέρχεται στις 14.000 ευρώ, για τη μισθοδοσία κατ’ ελάχιστον 6 τεχνικά κατάλληλα καταρτισμένων υπαλλήλων, οι οποίοι θα καλύπτουν, επί 24ωρου βάσης, ανά δύο τη βάρδια φύλαξης.

Επίσης, προβλέπεται και ένα ποσό ύψους 30.000 ευρώ για την “Σύνταξη Μελέτης Επικινδυνότητας”, η οποία θα γίνει για πρώτη φορά και την οποία ο νέος ανάδοχος υποχρεούται να εκπονήσει. Εννοείται με απευθείας ανάθεση δικής του επιλογής!

Κραυγαλέα σπατάλη
οικονομικών πόρων
Ο συνολικός προϋπολογισμός της "λειτουργίας" της σήραγγας, ύψους, με ΦΠΑ 553.500 ευρώ, προφανώς και προκαλεί πολλά ερωτηματικά. Σε καιρούς οικονομικής κρίσης και με δεδομένα τα νέα μισθολόγια, με βασικό μισθό στα 586 ευρώ μικτά, πρόκειται για πραγματική και κραυγαλέα κατασπατάληση οικονομικών πόρων.

Σήμερα, εν έτη 2012, προϋπολογισμός με "μεροκάματα" 2008, δεν μπορεί να ισχύει. Ακόμη περισσότερο όταν το μισθολογικό κόστος στην Ελλάδα έχει μειωθεί κατά 30%. Και το γεγονός ότι στον προϋπολογισμό του έργου το 70% είναι -στην ουσία- για την μισθοδοσία, αποτελεί πράγματι ερώτημα ποιο είναι το κέρδος του εργολάβου -από... αυτή!-και ποιοι οι πραγματικοί μισθοί. Αυτό θα αποτελεί προφανώς και έρευνα της υπηρεσίας.

... και η συντήρηση
Σύμφωνα με στελέχη της Τεχνικής Υπηρεσίας Στερεάς Ελλάδας, με τα οποία επικοινωνήσαμε, το κόστος συντήρησης του τούνελ, το ποσό, δηλαδή, των 140.500 ευρώ, περίπου, θα καταναλωθεί -αν παραστεί ανάγκη- στη συντήρηση των μηχανολογικών και ηλεκτρολογικών συστημάτων.

Όπως μας διαβεβαιώνουν, το ίδιο συνέβη και με το τμήμα του προϋπολογισμού της τρέχουσας περιόδου, με το οποίο έγινε σημαντική αναβάθμιση της ηλεκτρογεννήτριας -η οποία τίθεται σε λειτουργία όταν υπάρξει διακοπή ρεύματος- καθώς και  άλλες εργασίες συντήρησης, όπως η αναβάθμιση των συστημάτων πυρασφάλειας.

Στον νέο προϋπολογισμό, ωστόσο, προβλέπεται να γίνει η "γενική συντήρηση 10ετιας", σύμφωνα με τα στελέχη της Τεχνικής Υπηρεσίας της περιφέρειας. Και πράγματι με ένα ποσό, της τάξης  περίπου των 140.000 ευρώ, θα πραγματοποιηθούν μια σειρά εργασιών.

Ενδεικτικά, προβλέπεται η συντήρηση των πινάκων διανομής ισχύος και μετασχηματιστών, όπως επίσης η συντήρηση και η  αλλαγή των λαδιών των μετασχηματιστών, συνολικά με 19.000 ευρώ. Επιπλέον, η αντικατάσταση των μπαταριών στα UPS των υπολογιστών με προϋπολογισμό 12.000 ευρώ, αλλά και η "Συντήρηση - έλεγχος και αναβάθμιση του Κεντρικού Συστήματος Ελέγχου της σήραγγας" με 13.000 ευρώ. {div float:right}{module Google (Τετράγωνο 300χ250 κειμενο)}{/div}

Σημαντικά επίσης είναι και τα ποσά που απαιτούνται για την αντικατάσταση των λυχνιών μέσα στη σήραγγα που "καίγονται", καλύμματα φωτισμού, ασφάλειες, διακόπτες κ.λπ αναλώσιμο υλικό, ενώ στον προϋπολογισμό  προβλέπεται και η αντικατάσταση κάμερας για το κλειστό κύκλωμα ελέγχου, αλλά και η προμήθεια πινακίδας απεικόνισης  ελέγχου ταχύτητας, συνολικά με 6.000 ευρώ περίπου.

Ωστόσο, το κόστος του εξοπλισμού και της συντήρησης της σήραγγας θα αποδοθεί στον εργολάβο αν και όταν απαιτηθεί από τα πραγματικά δεδομένα της ζωής.

Συνεπώς, από την Τεχνική Υπηρεσία τονίζουν, ότι ο προϋπολογισμός των 140.000 ευρώ, για την "συντήρηση" της σήραγγας, αποτελεί στην ουσία προμήθεια ανταλλακτικών και λοιπών εξαρτημάτων, πέρα από το καθεαυτό εργολαβικό κόστος.

Και τα προβλήματα
Πέραν αυτών, το τούνελ αντιμετωπίζει και σημαντικό πρόβλημα στην αποστράγγιση των υδάτων. Τα “Ευρυτανικά Νέα” και στο παρελθόν έχουν αναφερθεί στο γεγονός ότι κατά μήκος του παρατηρούνται "λίμνες" υδάτων που εκβάλουν από την κορυφή σε συγκεκριμένα σημεία και αποτελούν τον μεγάλο πονοκέφαλο των υπηρεσιών.

Στη συγκεκριμένη εργολαβία, έχει προβλεφθεί και θα συνταχθεί η μελέτη επικινδυνότητας της σήραγγας και από αυτή θα προκύψει το αν θα απαιτηθούν νέα έργα αποστράγγισής της. Όλα αυτά θα γίνουν με την επίβλεψη της υπηρεσίας, αλλά και της Διεύθυνσης Σηράγγων του Υπουργείου.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ &
ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
Προφανώς και η σήραγγα Τυμφρηστού αποτελεί την κεντρική είσοδο της Ευρυτανίας. Ωστόσο, αν αναλογιστεί κανείς τα ποσά που έχουν καταναλωθεί τα τελευταία χρόνια σε "εργολάβους" για την ανάθεση της συντήρησής της, στην ουσία, χωρίς εμφανή αποτελέσματα, θα αναρωτηθεί γιατί επιτέλους το κράτος δεν αποφασίζει να προσλάβει μόνιμο τεχνικό προσωπικό.

Η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας και το Περιφερειακό Συμβούλιο δεν θεωρεί ότι η λειτουργία της αποτελεί "πάγια" ανάγκη της χώρας; Και πώς ένα τόσο σημαντικό έργο ανατίθεται, προφανώς με τις νόμιμες διαδικασίες, σε εργολάβους, οι οποίοι προσλαμβάνουν, ανά καιρούς, προσωπικό χωρίς την απαιτούμενη εμπειρία, ώστε να επιτελέσουν αυτό το έργο;

Είναι δε περισσότερο από ποτέ ώριμο το γεγονός του να προωθηθεί η ανάληψη ευθύνης από την περιφέρεια για την στελέχωση με μόνιμο προσωπικό, είτε με προσλήψεις, είτε ακόμη καλύτερα με την μετακίνηση πλεονάζοντος προσωπικού, κατάλληλα καταρτισμένου, από άλλες υπηρεσίες, ώστε να αποφευχθούν ακόμη οι όποιες απολύσεις προετοιμάζει η Τρόικα μέσα στο 2013.

Η πρόταση δεν προκύπτει μόνο από τα γεγονότα. Την ίδια άποψη εξέφρασε και ο αντιπεριφερειάρχης Ευρυτανίας κ. Βασίλης Καραμπάς σε δηλώσεις του για το θέμα, η οποία πιστεύουμε, πως αν τεθεί, απηχεί και των απόψεων του ίδιου του Περιφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας κ. Κλέαρχου Περγαντά, αλλά και του Περιφερειακού Συμβουλίου .

Εύλογα και αβίαστα λοιπόν προκύπτει το συμπέρασμα. Μήπως είναι ώρα να... ακυρωθεί ο διαγωνισμός και να αναλάβουν τη σήραγγα Τυμφρηστού τα έμπειρα στελέχη της πρώην ΔΕΣΕ Στερεάς Ελλάδας -τα οποία μάλιστα, πρόσφατα, λειτούργησαν το τούνελ σε περίοδο "τρύπας" μεταξύ δύο εργολαβικών αναθέσεων, ώστε να μην αποτελεί ακόμη και η ασφάλεια της λειτουργίας της σήραγγας, την οποία διέρχονται χιλιάδες πολίτες, βορά σε ιδιωτικά συμφέροντα;