Κυριακή, 15 Δεκεμβρίου 2019

ev media-logo

Αποθεραπεία. Γράφει η Κατερίνα Καραγιάννη, απόφοιτος ΤΕΦΑΑ Αθηνών

Η αποθεραπεία αποτελεί το τελευταίο κομμάτι της ημερήσιας προπόνησης και είναι εξίσου σημαντική με την προθέρμανση και το κυρίως μέρος.

apotherapeia-karagianni

Οι περισσότεροι πιστεύουν πως η αποθεραπεία είναι ανούσια και αποτελεί χάσιμο χρόνου. Προτιμούν να τελειώνουν τη προπόνηση με υψηλούς καρδιακούς παλμούς και με υπερφορτωμένους μυς, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε τραυματισμούς. Πάντα πρέπει να αφιερώνουμε λίγα λεπτά σε αυτό το κομμάτι αν θέλουμε να επωφεληθούμε από το κυρίως μέρος της προπόνησης.

Η αποθεραπεία αποτελεί την αντίστροφη διαδικασία της προθέρμανσης. Στόχος της αποθεραπείας (ή κοινώς χαλάρωμα) είναι να επαναφέρει το σώμα στην αρχική του κατάσταση.

Αυτό το τμήμα της προπόνησης βοηθά τους καρδιακούς παλμούς να επανέλθουν σταδιακά στα φυσιολογικά επίπεδα και την αναπνοή να αποκτήσει τον κανονικό της ρυθμό. Επίσης βοηθά τους μυς να απομακρύνουν πιο γρήγορα τις καματογόνες ουσίες (οι οποίες προκαλούν το πόνο) και να αποκτήσουν τη χαμένη ελαστικότητα τους, λόγω της κούρασης. Με την αποθεραπεία ο οργανισμός μπορεί να αποκομίσει καλύτερα τις όποιες καινούργιες κινητικές δεξιότητες βελτιώνοντας τον νευρομυϊκό συντονισμό.

Τέλος με την αποθεραπεία δίνεται η ευκαιρία να χαλαρώσουμε ψυχικά και πνευματικά, απομακρύνοντας τα προβλήματα της καθημερινότητας. Γι’ αυτό θεωρείται το πιο ευεργετικό κομμάτι της προπόνησης.

Η αποθεραπεία μπορεί να χωριστεί στην παθητική και την ενεργητική. Παθητική αποθεραπεία μπορεί να είναι η ξεκούραση σε μια καρέκλα, οι μαλάξεις και ο ύπνος. Ενεργητική αποθεραπεία μπορεί να είναι το χαλαρό τρέξιμο, το περπάτημα και οι διατάσεις. Πολλές έρευνες έχουν δείξει ότι η ενεργητική αποθεραπεία είναι πιο αποτελεσματική καθώς επιτυγχάνεται γρηγορότερη απομάκρυνση των μεταβολικών παραγώγων μετά από έντονη μυϊκή προσπάθεια.

Δηλαδή βοηθά τον οργανισμό να ξεκουραστεί πιο γρήγορα. Δε θα μπορούσαμε να παραλείψουμε τις διατατικές ασκήσεις καθώς το σώμα έχει υψηλότερη θερμοκρασία και μπορούν να εκτελεστούν με μεγαλύτερη ευκολία απ’ ότι στην προθέρμανση. Ωστόσο, οι διατάσεις δεν μπορούν να αποτελέσουν από μόνες τους αποθεραπεία αλλά κομμάτι αυτής, όπως ακριβώς συμβαίνει και στην προθέρμανση. {div float:right}{module Google (Τετράγωνο 300χ250 κειμενο)}{/div}

Η διάρκεια της αποθεραπείας εξαρτάται από την ένταση του προπονητικού προγράμματος. Αν το πρόγραμμα ήταν έντονο ή αν αισθάνεστε ιδιαίτερα πιασμένοι από προηγούμενες ημέρες, χρειάζεται περισσότερο χαλάρωμα . Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να διαρκεί λιγότερο από 10 λεπτά. Η ένταση πρέπει να μειώνεται σταδιακά μέχρι το σώμα να επανέλθει σε κατάσταση ηρεμίας.

Η σωστή αποθεραπεία αποτελεί ένα από τα βασικότερα κριτήρια για την αποφυγή τραυματισμών. Οι μύες που έχουν χαλαρώσει ανεπαρκώς ευθύνονται αρκετές φορές για το πιάσιμο ή για κάποιο τραυματισμό.

Το σώμα μας για να μπορέσει να αποδώσει τα μέγιστα στην κυρίως προπόνηση, χρειάζεται ζέσταμα και χαλάρωμα. Χωρίς αυτά τα δύο βασικά συστατικά της ημερήσιας γύμνασης, το μόνο που θα καταφέρουμε είναι να το καταπονούμε. Όπως όταν χάνουμε κομμάτια από ένα πάζλ δεν μπορούμε να δούμε ολοκληρωμένη εικόνα, έτσι και όταν αγνοούμε τα βασικά κομμάτια της προπόνησης δεν μπορούμε να επωφεληθούμε 100% από αυτή.

Πηγή: www.bestrong.org.gr

Κατερίνα Καραγιάννη

Απόφοιτος Τ.Ε.Φ.Α.Α Αθηνών

με ειδικότητα κολύμβησης