Σάββατο, 15 Αυγούστου 2020

ev media-logomenoume-asfaleis

Κολύμβηση. Αρωγός σωματικής & ψυχικής υγείας. Γράφει η Κατερίνα Καραγιάννη, απόφοιτος ΤΕΦΑΑ Αθηνών

Επειδή όπως λέει ο λαός «αν δεν παινέψεις το σπίτι σου, θα πέσει να σε πλακώσει», το σημερινό άρθρο είναι αφιερωμένο στο άθλημα που υπηρετώ εδώ και 17 χρόνια, την κολύμβηση.

kok-agones-karpenisi

Η κολύμβηση αποτελεί ένα από τα πιο εντυπωσιακά αθλήματα λόγω του υγρού στοιχείου και κερδίζει χρόνο με το χρόνο πολλούς οπαδούς ανεξαρτήτου ηλικίας. Ωστόσο είναι αρκετοί αυτοί που είτε εξαιτίας κάποιας άσχημης εμπειρίας στο νερό είτε λόγω ανεξήγητου φόβου, αποφεύγουν να δοκιμάσουν. Η κολύμβηση με τη σωστή καθοδήγηση μπορεί να προσφέρει άπειρα οφέλη σωματικά και ψυχικά. Πιο δύσκολο είναι να ξεπεράσουμε το φόβο μας για το νερό παρά να μάθουμε τις κολυμβητικές κινήσεις.

Η κολύμβηση αποτελεί μια από τις δημοφιλέστερες μορφές αερόβιας άσκησης που ενισχύει το καρδιαγγειακό σύστημα. Η καρδιά σε κατάσταση ηρεμίας χτυπά πιο αργά και αποδοτικά (κάτι που ισχύει για όλες τις αερόβιες δραστηριότητες).

Επίσης βοηθά στη πιο γρήγορη μεταφορά οξυγόνου στον εγκέφαλο και στους μυς, μειώνει τις πιθανότητες εγκεφαλικού επεισοδίου, μειώνει την αρτηριακή πίεση, μειώνει τη κακή χοληστερόλη (LDL), κάνει πιο ελαστικούς και δυνατούς τους πνεύμονες, ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και βελτιώνει τον νευρομυϊκό συντονισμό.

Η κολύμβηση είναι η τέλεια μορφή άσκησης για να δυναμώσουμε όλους τους μυς ομοιόμορφα χωρίς να επιβαρύνουμε τις αρθρώσεις μας. Η αντίσταση του νερού και οι διαφορετικές κινήσεις των τεσσάρων στυλ μας αναγκάζει να καταβάλλουμε περισσότερη προσπάθεια και παράλληλα να γυμνάζουμε στη κυριολεξία όλο το μυϊκό μας σύστημα. Ταυτόχρονα οι αρθρώσεις μας δεν επιβαρύνονται καθώς η άνωση του νερού προστατεύει το σώμα γι’ αυτό και η κολύμβηση χαρακτηρίζεται ως το άθλημα με τους λιγότερους τραυματισμούς.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που χρησιμοποιείται ως θεραπευτικό μέσο σε άτομα με τραυματισμούς αλλά και σε άτομα που πάσχουν από αρθρίτιδες ή πόνους στη μέση κλπ. Το νερό φέρνει το σώμα σε οριζόντια θέση και το υποστηρίζει κάνοντας του ήπιο μασάζ. {div float:right}{module Google (Τετράγωνο 300χ250 κειμενο)}{/div}

Το κολύμπι βοηθά στη γρηγορότερη καύση θερμίδων δηλαδή στη γρηγορότερη απώλεια βάρους. Η ταυτόχρονη ενεργοποίηση πολλών μυϊκών ομάδων αυξάνει τις ενεργειακές απαιτήσεις κάτι που οδηγεί πιο γρήγορα στο επιθυμητό αποτέλεσμα.

Επίσης με το κολύμπι οι μύες δεν γίνονται ογκώδεις αλλά μακραίνουν και φαίνονται τονωμένοι και δυνατοί. Δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε ότι το νερό βοηθά το σώμα να διατηρεί σταθερή τη θερμοκρασία του κάτι που παρατείνει το χρόνο εκγύμνασης μας για περισσότερη ώρα χωρίς να αισθανόμαστε δυσφορία.

Εκτός από τα σωματικά οφέλη που είναι πάρα πολλά, η κολύμβηση μπορεί να προσφέρει και ψυχικά οφέλη. Το βασικότερο είναι ότι αντιμετωπίζει μια από τις φοβίες μας, αυτή του νερού.

Όσο μεγαλύτερος σε ηλικία ξεκινήσει κάποιος, τόσο μεγαλύτερος θα είναι ο φόβος του για το νερό. Γι’ αυτό καλό είναι να παροτρύνομε τα παιδιά σε μικρή ηλικία να μάθουν να κολυμπούν. Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι απαγορεύεται στους μεγάλους. Απλά θα τους πάρει περισσότερο χρόνο να ξεπεράσουν τη φοβία τους για το νερό.

Έρευνες έχουν δείξει ότι το υγρό στοιχείο συμβάλλει θετικά στην βελτίωση της διάθεσης και στην αντιμετώπιση συμπτωμάτων μελαγχολίας και κατάθλιψης. Επίσης η κολύμβηση βοηθά στη μείωση του άγχους και της έντασης καθώς ρυθμίζει την αναπνοή και με το μασάζ που κάνει χαλαρώνει τους μυς και μας δίνει ενέργεια που αναζωογονεί.

Η άσκηση στο νερό σε ελάχιστες περιπτώσεις μπορεί να οδηγήσει σε κάποιες μολύνσεις όπως ωτίτιδες, κολπίτιδες, ουρολοιμώξεις ή δερματίτιδες. Παρόλο που γίνονται τακτικοί έλεγχοι και καθαρισμοί στις πισίνες, μερικοί λουόμενοι είναι ιδιαίτερα ευαίσθητοι. Αυτές οι μολύνσεις στις περισσότερες των περιπτώσεων οφείλονται σε εμάς τους ίδιους.

Να ξεκαθαρίσουμε ότι η πισίνα δεν είναι η προσωπική μας μπανιέρα που μπαίνουμε μέσα για να απαλλαγούμε από τα κιλά ιδρώτα που κυλούν πάνω μας. Είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε ντους πριν πέσουμε στη πισίνα και να φοράμε το κολυμβητικό μας σκουφάκι. Επίσης να μην κυκλοφορούμε στο χώρο της πισίνας με τα παπούτσια γιατί μικρόβια από το δρόμο μεταφέρονται μέσα στο νερό.

Αφού βγούμε από τη πισίνα, πρέπει να ξανά κάνουμε ντους με ιδιαίτερη έμφαση στη βουβωνική χώρα, να σκουπίζουμε απαλά με ένα καθαρό πανί τα αυτιά μας, να σκουπίζουμε καλά τα δάχτυλα των ποδιών μας για αποφυγή μυκητιάσεων, να αποβάλλουμε τα περιττά υγρά από τη μύτη μας και να προστατεύουμε το κεφάλι και το σβέρκο μας ιδιαίτερα το χειμώνα. Με την τήρηση των κανόνων υγιεινής, οι μολύνσεις θα μειωθούν στο ελάχιστο.

Η κολύμβηση συνδυάζει άριστα την γυμναστική με την ψυχαγωγία. Είναι η ιδανική άσκηση που μπορεί να προσφέρει πάρα πολλά οφέλη στη σωματική και ψυχική μας υγεία. Η φύση του ανθρώπου δεν τον βοηθά να προσαρμοστεί εύκολα στο νερό. Δεν είναι όμως ακατόρθωτο.

Μη φοβάστε να αντιμετωπίσετε τη φοβία του νερού. Άλλωστε τους πρώτους εννέα μήνες της ζωής μας βρισκόμασταν σε υγρό στοιχείο μέσα στη κοιλιά της μαμάς!!

Κατερίνα Καραγιάννη

Απόφοιτος Τ.Ε.Φ.Α.Α Αθηνών

με ειδικότητα κολύμβησης